المشكلات التي تعوق الكليات التقنية من المساهمة في تحقيق التنمية الاقتصادية في المجتمع الفلسطيني

الحجار, رائد حسين (2005) المشكلات التي تعوق الكليات التقنية من المساهمة في تحقيق التنمية الاقتصادية في المجتمع الفلسطيني. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (2). pp. 288-315. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
85.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

The aim of this study was to exploring the problems which obstruct the technical colleges from contributing to achieve an economic development. The researcher developed questionnaire of (45) items, and was administered to (112) of the academic staff. The results also revealed that there is a general problem related to the level of the capacity of technical colleges in contribution to the economic development. Such problem is related to the domains of planning, productivity and linkages. There were significant differences at the level of (α=0.05) in sample estimation to the level of problems due to the variable of college. The study recommended of the necessity of tech. education planning in an integrated manner with the services and production sectors, and building an information system having the future needs of society and the quality of required tech. professions to meet these needs. Besides to these, a continuous evaluation of programs and curricula must not be ignored. الملخص : هدفت الدراسة إلى الكشف عن المشكلات التي تعوق الكليات التقنية من المساهمة في تحقيق التنمية الاقتصادية الفلسطينية. واستخدم الباحث أداة الاستبانة المكونة من (45) فقرة، موزعة على ستة مجالات هي: (التخطيط للتعليم التقني، البرامج والتطوير المؤسسي، الإنتاجية، الروابط والعلاقات، القيم وأخلاقيات العمل، تدريب مهارات الطلبة)، حيث تم تطبيقها على عينة عشوائية قدرها (112) عضواً من الهيئة التدريسية. وبينت نتائج الدراسة أنه توجد مشكلة عامة تتعلق بمدى قدرة الكليات التقنية للمساهمة في التنمية الاقتصادية، وأن هذه المشكلة ناجمة عن أسباب تتعلق بالمجال الأول والثالث والرابع، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05α=) في تقدير أفراد العينة لمستوى المشكلات، يعزى لمتغير الكلية. وأوصت الدراسة بضرورة التخطيط للتعليم التقني بشكل متكامل مع قطاع الإنتاج والخدمات، وضرورة بناء نظام معلوماتي تتحدد فيه الاحتياجات المستقبلية للمجتمع ونوعية المهن التقنية المطلوبة لتلبية هذه الاحتياجات، ولا بد من المراجعة المستمرة للبرامج والمناهج المقدمة للطلبة.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Apr 2018 10:50
Last Modified: 04 Apr 2018 10:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/639

Actions (login required)

View Item View Item