الجودة الشاملة: مدخل لإصلاح التعليم الجامعي في فلسطين "دراسة تحليلية"

أبو حشيش, بسام محمد (2005) الجودة الشاملة: مدخل لإصلاح التعليم الجامعي في فلسطين "دراسة تحليلية". Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (2). pp. 262-287. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
84.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

This study aims to answer the following main question . How can we make use of the principle of comprehensive quality in the process of reform of university education in Palestine in order to achieve development ? The following question stem from the above question : 1- What are the basic concepts of comprehensive quality in the field of university education ? 2- What are the actual condition of university education in Palestine ? 3- What can be done to reform university education in Palestine in the context of comprehensive quality ? The target group of the study was all university in Palestine . The researcher has used the critical analysis method ,which aims to explore the relations that cause this phenomenon . the analytical theoretical study has concluded that there is an apparent failure in the performance of Palestinian universities irrespective of developments relevant to issues raised by the study . In light of the conclusion of the study , suggestion are made to reform university education making use of the principle of comprehensive quality . الملخص : هدفت هذه الدراسة إلى الإجابة على السؤال الرئيسي التالي: كيف يمكن الإفادة من مدخل الجودة الشاملة في إصلاح التعليم الجامعي في فلسطين حتى يتمكن من إحداث التنمية؟ وقد انبثق عن هذا السؤال الأسئلة الفرعية التالية: 1. ما أبرز مفاهيم الجودة الشاملة في مجال التعليم الجامعي؟ 2. ما واقع التعليم الجامعي الفلسطيني؟ 3. ما التصور المقترح لإصلاح التعليم الجامعي في فلسطين في ضوء مدخل الجودة الشاملة؟ وقد تكون مجتمع الدراسة من جامعات فلسطين كافة. كما استخدم الباحث المنهج التحليلي النقدي وهو منهج يتجه إلى كشف العلاقات السببية أو شبه السببية التي تقف خلف الظاهرة. وقد توصلت الدراسة النظرية التحليلية إلى وجود قصور واضح في أداء الجامعات الفلسطينية بغض النظر عن التطورات الحاصلة في العديد من الأمور التي ذكرتها الدراسة. وعلى ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة، تم وضع تصور مقترح من أجل إصلاح التعليم الجامعي بالإفادة من مدخل الجودة الشاملة.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Apr 2018 10:46
Last Modified: 04 Apr 2018 10:46
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/638

Actions (login required)

View Item View Item