تطوير تدريب القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية

أبو جراد, محمد يوسف (2005) تطوير تدريب القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (1). pp. 274-302. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
66.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

Development of Training of Educational Positions of Palestine Technical Colleges. The study aims to: -Identify the modern trends of training of Educational positions (E.P.) -Identify the Training Process at Palestine Technical Colleges (P.T.C.) -Suggest some alternatives for the development of training process of the E.P. at P.T.C. The study used the descriptive approach with the suitable tools of: open meetings with some E.P. of P.T.C., and a questionnaire for the E.P. of P.T.C. The most important results of the study are: -The percent of cooperation of E.P. of P.T.C. in training programs is just 5%. - Most of the E.P. of P.T.C. is looking for the participation in some special training programs. The study suggested some alternatives for the development of the training process of E.P. of P.T.C. which will support that E.P. for the required development of P.T.C. الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى: - التعرف على الاتجاهات الحديثة في مجال تدريب القيادات التعليمية. - التعرف على عملية تدريب القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية من حيث الأساليب والبرامج ووسائل التقويم. - وضع تصور مقترح لتطوير تدريب القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية . وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي وكانت أدواتها عبارة عن المقابلات الشخصية المفتوحة مع بعض القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية، وكذلك استبانه موجه للقيادات التعليمية بهذه الكليات، وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتاج كان من أهمها: - نسبة المشاركين في برامج تدريبية من القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية كانت 5% فقط وهي نسبة متدنية جداً. - الغالبية العظمى من القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية يتطلعون للمشاركة في برامج تدريبية لتنمية مهاراتهم الإدارية. وقد قدمت الدراسة تصوراً مقترحاً لتطوير تدريب القيادات التعليمية بكليات فلسطين التقنية ويشمل ذلك: تحديد أهداف برنامج التدريب، مدة البرنامج التدريبي، أساليب التدريب، مكان التدريب، موضوعات التدريب، تقويم التدريب. وأملت الدراسة أن يتم الأخذ بتوصياتها من قبل القائمين على كليات فلسطين التقنية من أجل رفعة هذه الكليات وتطورها وازدهارها لخدمة التعليم التقني في فلسطين.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 03 Apr 2018 11:28
Last Modified: 03 Apr 2018 11:28
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/622

Actions (login required)

View Item View Item