نحو خريطة بحثية تنموية في البحث التربوي الأكاديمي

الأستاذ, محمود حسن and الحجار, رائد حسين (2005) نحو خريطة بحثية تنموية في البحث التربوي الأكاديمي. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (1). pp. 245-273. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
65.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

Towards Developmental Research Map into Academic Educational Research. ِ This study aims at exploring whether the Palestinian universities follow developmental research map in their academic researches through finding out the overall outputs of academic research for higher studies students in Palestinian universities ( Al-Aqsa, Al-Azhar and Islamic ) in the period ranging between (1996-2002), which is estimated to reach (292) researches. When theses academic researches are compared with the requirements of development stemming of developmental plans and educational development plans, we find out that there is no harmony between these researches and the aforementioned requirements. The coordination among the Palestinian universities for determining educational research priorities in the Palestinian society, the importance of linking universities with the data base which consist of information and indicators of development. الملخص : هدفت الدراسة إلى بيان مدى سير الجامعات الفلسطينية في بحوثها الأكاديمية على خريطة بحثية تربوية تنموية، حيث تم التعرف على حجم الإنتاج البحثي الأكاديمي لطلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية في غزة (الأقصى، والإسلامية والأزهر) في الفترة بين 1996-2002م، والذي بلغ (292) بحثاً، وبمقارنة هذه البحوث بمتطلبات التنمية المستوحاة من خطط التنمية والتطوير التربوي الفلسطيني، تم التوصل إلى حالة غياب التوازن بين البحوث التربوية ومعظم متطلبات التنمية والتطوير للتعليم الفلسطيني، حيث بلغت نسبة البحوث التي تتوافق مع متطلب التنمية الأول (تطوير المناهج) بـ(49.5%)، في حين أن هناك تقصيراً في المتطلبات الستة الأخرى. ويوصي الباحثان بضرورة التكامل والتنسيق بين المؤسسات البحثية الفلسطينية، من أجل إعداد قوائم بأولويات البحث التربوي التي تعتمدها الجامعات، وضرورة تزويد الجامعات بقاعدة البيانات التي تتضمن خطط التنمية واستراتيجياتها، واقتراح آلية علمية تمكّن من الإفادة من البحوث التي سبق إجراؤها من خلال مراجعتها وتقويمها ومن ثم توظيفها لخدمة المجتمع.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 03 Apr 2018 11:24
Last Modified: 03 Apr 2018 11:24
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/621

Actions (login required)

View Item View Item