دور متطلبات جامعة الأقصى في تنمية الثقافة النفسية لدى الطلاب

عسلية, محمد إبراهيم and صالح, عايدة شعبان (2005) دور متطلبات جامعة الأقصى في تنمية الثقافة النفسية لدى الطلاب. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (1). pp. 178-206. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
63.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

The University Subjects Role in Promoting the Students Awareness of The Psychological Culture. The study aims at identifying The Role of the University Subjects in Promoting the Students Awareness of the Psychological Culture More over the study investigated whether the university subjects' role differs in promoting its students, awareness due to majority (science versus humanities) and gender. The Study was conducted on a sample of (200) male and female students. The researches used a questionnaire to measure the students' awareness of their psychological Culture. Using the Statistical Methods, the researchers concluded the following: There's No Differences among the university students In Their psychological culture were related to the university subjects Besides the university did not contriute in promoting its students Psychological Culture The study revealed non existence of structurally significant differences in the university Subjects role in promoting its students Psychological Culture Was Related to Gender or to the Sciences. الملخص : دراسة بعنوان دور متطلبات الجامعة في تنمية الثقافة النفسية لدى الطلاب، وتهدف الدراسة إلى التعرف على دور متطلبات الجامعة في تنمية الثقافة النفسية لدى طلاب جامعة الأقصى بغزة، ومعرفة هل يختلف دور متطلبات الجامعة في تنمية ثقافة الطلاب النفسية باختلاف جنس الطلاب وتخصصهم العلمي، وهل تختلف الثقافة النفسية للطلاب باختلاف المستوى الدراسي لدى الطلاب، وقد أجريت الدراسة على عينة من (200) طالباً وطالبة وقد استخدم الباحثان استبانة لقياس دور متطلبات الجامعة في تنمية الثقافة النفسية لدى الطلاب من إعدادهما، وباستخدام الأساليب الإحصائية توصل الباحثان إلى ما يلي: لا توجد فروق دالة إحصائياً في ثقافة الطلاب النفسية بين الذكور والإناث تعزى لمتطلبات الجامعة، كما تبين أن متطلبات الجامعة لم تساهم في تنمية ثقافة طلابها النفسية في شتى المجالات موضع الدراسة، و أوضحت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً في دور متطلبات الجامعة في تنمية ثقافة الطلاب النفسية بغض النظر عن الجنس أو التخصص العلمي للطلاب.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 03 Apr 2018 08:34
Last Modified: 03 Apr 2018 08:34
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/619

Actions (login required)

View Item View Item