الفروق في مستوى الطموح في ضوء متغيري نوع التعليم والجنس لدى طلبة جامعة الأقصى في محافظة غزة

البنا, أنور حمودة (2005) الفروق في مستوى الطموح في ضوء متغيري نوع التعليم والجنس لدى طلبة جامعة الأقصى في محافظة غزة. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (1). pp. 134-177. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
62.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

This study aimed to : 1-Recognize Aspiration level for University students . 2-Recognize the individuals in Aspiration level according to Sex 3-Recognize the individuals in Aspiration level according to kind of Science Specialist. And A sample of ( 467 ) university students, examined by using one psychological test which is mainly used in this topics (Aspiration test) prepared by : Kamilia Abdelftah (1975). The study showed the following findings Aspiration dimensions are arrangement as following : The diligence , responsibility and depending on self , satisfaction of the current time and believing in luck , tendency for struggle , looking towards supremacy , limitation of aims and plan , and life vision for males and females . There are statistically signifcant differences between males and females in favor of males in all scale deminsions . And there are statistically signifcant differences between the educational , theoretical and practical sections in regard looking towards supremacy , limitation of aims and plan in the favor of educational sections , and favor of theoretical sections in regard diligence . الملخص : تهدف الدراسة الحالية إلى تحقيق ما يلي : 1. التعرف إلى مستوى الطموح لدى طلبة جامعة الأقصى. 2. التعرف إلى الفروق في مستوى الطموح التي تعزى لمتغير الجنس. 3. التعرف إلى الفروق في مستوى الطموح التي تعزى لمتغير نوع التعليم. وقد تكونت عينة البحث من (467) طالبا وطالبة من طلبة جامعة الأقصى، من جميع التخصصات، وقد تم استخدام استبيان مستوى الطموح، وتكون من (79) عبارة، إعداد كاميليا عبد الفتاح (1975)، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن بُعْدَ المثابرة احتل المركز الأول لدى كل من الطلاب والطالبات، وتبعها بُعْدَ تحمل المسئولية والاعتماد على النفس، ثم الرضا بالوضع الحاضر والإيمان بالحظ، ثم الميل إلى الكفاح، ثم الاتجاه نحو التفوق، ثم تحديد الأهداف والخطة، وأخيرا النظرة إلى الحياة، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى 0.01 ، 0.05، بين الذكور والإناث في جميع أبعاد المقياس وذلك لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لمستوى الطموح، وكذلك في مجالات: النظرة إلى الحياة، والميل إلى الكفاح، وتحمل المسئولية والاعتماد على النفس، والرضا بالوضع الحاضر والإيمان بالحظ. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائية في درجات مقياس الطموح بين الذكور والإناث لصالح الذكور، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائية في بعدي الاتجاه نحو التفوق وتحديد الأهداف والخطة بين طلبة الجامعة ذوي التخصصات التربوية والأدبية والعلمية تعزى لنوع التعليم لصالح طلبة التخصصات التربوية، ولصالح طلبة التخصصات الأدبية في بعد المثابرة.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 03 Apr 2018 08:05
Last Modified: 03 Apr 2018 08:05
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/618

Actions (login required)

View Item View Item