فاعلية الإرشاد النفسي في مرحلة التعليم الأساسي الحكومي في محافظة الوسطى بقطاع غزة

مطر, ماجد محمود and رمضان, حسن نبيل (2006) فاعلية الإرشاد النفسي في مرحلة التعليم الأساسي الحكومي في محافظة الوسطى بقطاع غزة. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (2). pp. 324-355. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
131.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة فاعلية الإرشاد النفسي التربوي في مرحلة التعليم الأساسي الحكومي في محافظة الوسطى بقطاع غزة ، وتحديد أثر الجنس ، والمرحلة التعليمية ، وسنوات الخدمة ، والمؤهل العلمي على فاعلية الإرشاد النفسي التربوي . وكشفت الدراسة عن وجود درجة فاعلية كبيرة ومتوسطة في مجالي علاقة المرشد مع الطلاب وعلاقة المرشد مع إدارة المدرسة على الترتيب وكانت الدرجة الكلية لفاعلية الإرشاد النفسي متوسطة ، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الأبعاد في متغير الجنس ولصالح الإناث وفي متغير المرحلة التعليمية ولصالح مرحلة التعليم العليا ، كما لم تظهرا لدراسة أية فروق ذات دلالة إحصائية بين الأبعاد في متغيري المؤهل العلمي وسنوات الخدمة . ABSTRACT : Counseling effectiveness in the governmental basic education stage in middle governorate in Gaza strip. The study aimed to introduction to the degree of the effectiveness of the Counsel in the governmental basic education stage in the middle governorate in Gaza strip and defining the effect of gender, the educational stage, experience years and the scientific qualification . The study declared about the presence of the degree of high and middle effectiveness in the domain of the relation of the tutor with the students and the domain of the relation of the tutor with the school administration respectively . The total degree of the effectiveness of the counsel was middle, the results declared the presence differences of statistical significance among the domains due to the gender of the variable of the females and due to the variable of educational stage in favor of the educational high basic stage . There were no differences of statistical significance among variables due to the variable of scientific qualification and the years of experience.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 02 Apr 2018 11:23
Last Modified: 02 Apr 2018 11:23
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/609

Actions (login required)

View Item View Item