الترتيب الولادي وعلاقته ببعدي الشخصية الانبساطية والعصابية والتحصيل لدى طلبة المرحلة والثانوية

بركات, زياد أمين (2006) الترتيب الولادي وعلاقته ببعدي الشخصية الانبساطية والعصابية والتحصيل لدى طلبة المرحلة والثانوية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (2). pp. 229-256. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
128.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة لمعرفة علاقة الترتيب الولادي ببعدي الشخصية ( الانبساط- الانطواء) و(الاتزان-الانفعال) والتحصيل، لدى عينة مكونة من (182) طالباً وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية والملتحقين في المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم في محافظة طولكرم، موزعين تبعاً لترتيبهم الولادي في الأسرة إلى: الطفل الأول( 44) طالباً وطالبة، والطفل الأوسط (82) طالباً وطالبة، والطفل الأخير (33) طالباً وطالبة، والطفل الوحيد ( 23) طالباً وطالبة. ولدى تحليل البيانات اللازمة خلصت الدراسة للنتائج الآتية: 1. لا توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات الطلاب على بعد الشخصية ( الانبساط ـ الانطواء) بحيث تُعزى إلى ترتيبهم الولادي في الأسرة. 2. توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات الطلاب على بعد الشخصية ( الاتزان ـ الانفعال) بحيث تُعزى إلى ترتيبهم الولادي في الأسرة في اتجاه الطفل الأوسط الذي أظهر ميلاً نحو سمة الاتزان، بينما أظهر الطفل الأخير ميلاً نحو سمة الانفعال. 3. توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب في التحصيل تبعاً لترتيبهم الولادي في الأسرة، وذلك في اتجاه الطفل الأول الذي أظهر قدرة أفضل في التحصيل الدراسي مقارنة بالأطفال الآخرين من الفئات الأخرى. ABSTRACT : Birth Order and its Relationship to Personality Dimensions, and Academic Achievement among Secondary Students. The purpose of this study was to examine the relationship between birth order and the two personality dimensions (Extraversion – Introversion) and (Stable – Unstable), and academic achievement. The sample in the present study consisted of (182) secondary students categories into: (44) first born, (82) middle born, (33) last born, and (23) alone child. Results indicated the following: 1. There were no significant differences between students score on personality dimension (Extraversion – Introversion) due to their birth order. 2. There were significant differences between students score on personality dimension (Stable – Unstable) due to their birth order, in favor of the middle born students were found to be more stable, while the last born students were found to be more unstable. 3. There were significant differences between students score on academic achievement due to there birth order, in favor of the first born students.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 02 Apr 2018 11:10
Last Modified: 02 Apr 2018 11:10
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/606

Actions (login required)

View Item View Item