مهارات النقد والتحليل والتفكير المستقل في امتحانات علم النفس التربوي بجامعتي الأقصى والإسلامية (دراسة تحليل مضمون)

فورة, ناهض صبحي and الطهراوي, جميل حسن (2006) مهارات النقد والتحليل والتفكير المستقل في امتحانات علم النفس التربوي بجامعتي الأقصى والإسلامية (دراسة تحليل مضمون). Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (2). pp. 216-228. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
127.pdf - Published Version

Download (754kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تناولت هذه الدراسة تحليل مضمون الامتحانات النهائية لمساق علم النفس التربوي في جامعتي الأقصى والإسلامية خلال الأعوام (1999 وحتى 2003م) وركزت الدراسة على مدى اهتمام الامتحانات بإثارة التفكير الناقد والتحليل والتفكير المستقل لدى الطلبة. وأظهرت النتائج عدم احتواء الامتحانات في كلتا الجامعتين على مهارة التفكير الناقد وبعض الاهتمام البسيط بمهارة التفكير المستقل في حين كان الاهتمام معقولاً في مهارة التحليل. وأوصى الباحثان بمزيد من الاهتمام في هذه المهارات التي تنمي شخصية الطلبة ليكون مستقلاً في تفكيره ومراقباً له ومتحرراً من التبعية، قادراً على اتخاذ القرار. ABSTRACT : "Criticism, Analysis, and Independent Thinking Skills in the exams of Educational Psychology at both Al-Aqsa and The Islamic University" (Analytical Study of Content). The study stressed on to what extent the exams interested in stimulating critical thinking, analysis, and independent thinking of the student. The results showed that the exams at both universities didn’t include questions which arouse critical thinking and with little interest of independent thinking Skill. But there was a reasonable interest in analytical skill. The two researchers recommended to give more interest for the skills which develop student personality in order to be independent in thinking, free from any dependency and has the ability to take decisions.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 02 Apr 2018 11:07
Last Modified: 02 Apr 2018 11:07
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/605

Actions (login required)

View Item View Item