مدى فاعلية التعليم المستمر في تحقيق التنمية بالكليات التقنية في محافظات غزة

حمدان, عبد الرحيم حمدان (2006) مدى فاعلية التعليم المستمر في تحقيق التنمية بالكليات التقنية في محافظات غزة. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (2). pp. 20-46. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
120.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى معرفة واقع التعليم المستمر بالكليــات التقنيــة في محافظات غزة ومدى فاعليته في تحقيق التنمية، والصعوبات التي تواجهه، ووضع مقترحات تسهم في تحسين فاعليته؛ ولتحقيق هذا الغرض تم تصميم استبانة، وزعت على (40) من عمداء الكليات التقنية، ورؤساء أقسام التعليم المستمر، ورؤساء الأقسام الأكاديمية بها. وقد كشفت نتائج الدراسة عن أن التخطيط للبرامج التدريبية وتقويمها يتم بصورة مستمرة وتكاملية، وأن أكثر البرامج ٌإقبالاً هي الدورات الخاصة المجانية، بينما يضعف الإقبال على دورات التدريب الصيفي، ودورات التأهيل المهني للعاملين أثناء الخدمة، وأن هناك تقصيراً في القيام بالأنشطة المتعلقة بالتنمية الثقافية والاجتماعية. ABSTRACT The Efficiency of Continuing Education in Technical Colleges Gaza Governorates in Comprehensive Development The study aimed to describe the statue quo of continuing education in technical colleges in Gaza governorates. It investigated the efficiency of continuing education in achieving comprehensive development , and the difficulties that hinder this role. Moreover, the study proposed recommendations to improve the efficiency of continuing education. For this purpose, a questionnaire was designed and distributed to (40) deans, chairmen of continuing education departments, and chairmen of academic department, in technical colleges . The study revealed that planning and assessment of continuing education programs are carried out continuously and integratively . It also showed out that most successful training programs are those which are complimentary and private , while the least successful are summer programs and in service professional programs, In addition, the study concluded that social and cultural activities are neglected.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 02 Apr 2018 06:22
Last Modified: 02 Apr 2018 06:22
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/597

Actions (login required)

View Item View Item