الكفايات التعليمية اللازمة لإعداد الطلبة/ المعلمين بكلية التربية- جامعة الأقصى ( أهميتها ومدى تطبيقها من وجهة نظر الطلبة والمشرف)

ياسين, رياض محمد (2006) الكفايات التعليمية اللازمة لإعداد الطلبة/ المعلمين بكلية التربية- جامعة الأقصى ( أهميتها ومدى تطبيقها من وجهة نظر الطلبة والمشرف). Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (1). pp. 328-348. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
13.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى أهمية ومدى تطبيق طلاب التربية العملية للكفايات اللازمة لمعلم المرحلتين الدنيا والعليا من وجهة نظر طلاب التربية العملية والمشرفين عليهم في كلية التربية جامعة الأقصى، واشتملت عينة الدراسة على (181) طالباً وكذلك على (33) مشرفاً تربوياً وتوصلت إلى أن طلاب التربية العملية والمشرفين عليهم متفقون على أن الكفايات التعليمية المتضمنة في هذه الدراسة بشكل عام مهمة للمعلم في المرحلتين الدنيا والعليا، ووجود فروق دالة إحصائياً بين طلاب التربية العملية والمشرفين عليهم في إدراكهم للأهمية النسبية للمجالات التعليمية الآتية : مجال إعداد الدرس، ومجال تنفيذ الدرس، والمجال الأكاديمي والنمو المهني ، ومجال التقويم ولصالح المشرفين وكذلك وجود فروق إحصائية بين طلاب التربية والمشرفين عليهم في تحديد مستوى تطبيق طلاب التربية العملية ولصالح الطلاب في كل مجال من المجالات التعليمية الرئيسة الخمسة، و أجمع المشرفون على طلاب التربية العملية على أن طلاب التربية العملية بكلية التربية جامعة الأقصى يطبقون قائمة الكفايات التعليمية الخاصة بهذه الدراسة بدرجة ضعيفة بنسبة مئوية % 67.7)) . ABSTRACT : This study aims at recognizing the importance and application of necessary educational for the teachers of both low and high basic stages by practical education students from their own view points in the faculty of education at Al-Aqsa University. This study sample consists of (181) students and of (33) educational supervisors And the most important results Practical education students and their supervisors agree that the educational abilities of this study are concerned with the teachers of both low and high basic stages, There are statistically significant differences among the practical education students and their supervisors in the realization of relative importance for the supervisors, There are statistically significant differences among the practical education students and their supervisors in determining the practical education students' level of application and for students.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 29 Mar 2018 11:50
Last Modified: 29 Mar 2018 11:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/532

Actions (login required)

View Item View Item