مستويات معيارية مقترحة لكفايات الأداء اللازمة للمعلم لمواجهة مستجدات العصر

سكر, ناجي رجب and الخزندار, نائلة نجيب (2006) مستويات معيارية مقترحة لكفايات الأداء اللازمة للمعلم لمواجهة مستجدات العصر. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (1). pp. 270-293. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
11.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

يهدف البحث إلى إعداد قائمة بأهم الكفايات اللازمة لتكوين المعلم في ضوء مستجدات العصر، والتعرف إلى المستويات المعيارية الملائمة للحكم على مدى امتلاك المعلم لتلك الكفايات. واستخدم الباحثان أسلوب "دلفي" ، وتم التطبيق على عينة من (60) فردًا من الخبراء المهتمين من أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية، والمشرفين التربويين على الطلبة المعلمين في كلية التربية بجامعة الأقصى بغزة. ومن أهم نتائج هذا البحث أن درجة الأهمية للكفايات الرئيسة مرتبة كالتالي: (كفاية إدارة الصف القائمة على أساس قيادية المعلم واحترام المتعلم وتفعيل دوره في العملية التعليمية - كفاية التقويم متعدد الأغراض والأبعاد- كفاية المشاركة التفاعلية والتواصل خلال عملية التدريس- كفاية المعرفة العلمية وتوظيفها لخدمة البيئة والمجتمع- كفاية استخدام وتوظيف مصادر المعرفة المتعددة). وبذلك فإنه من الضروري أن يمتلك المعلم تلك الكفايات لمواجهة مستجدات العصر. ABSTRACT : Suggested new criterion levels for performance competencies necessary for teacher to meet the age requirements. This research aimed at preparing a list of the most important competencies for the student - teachers in the light of the age innovations, besides identifying the criterion levels for considering those competencies to have been acquired by the teacher. The researchers used "Delphi" method, the sample of the research consisted of (60) of some interested experts of the teaching staff at the faculty of education and some educational supervisors on student-teachers at the faculty of education at Al - Aqsa University in Gaza. The most important results of the research is that the degree of important main competencies are arranged as follows: (The classroom management competencies which depend on the teachers as leader and the interaction between learner and teacher in teaching process - The evaluation competencies include formative and summative evaluations - Knowledge competencies to serve the environment and society – Using and applying sources of knowledge competencies). So it is necessary for teacher to master these competencies to meet the age requirements.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 29 Mar 2018 11:38
Last Modified: 29 Mar 2018 11:38
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/530

Actions (login required)

View Item View Item