تحليل الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات الفلسطينية من منظور إستراتيجي

الأستاذ, محمود حسن (2008) تحليل الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات الفلسطينية من منظور إستراتيجي. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 12 (91). pp. 91-124. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
4د. محمود حسن الأستاذ.pdf - Published Version

Download (240kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على توجهات الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات الفلسطينية في تخصصات التربية الثلاث الأساسية وهي المناهج وطرق التدريس وأصول التربية وعلم النفس ، وكذلك حجم إنتاجية هذا الخطاب وطبيعة النمو الحاصل فيه ، وما إذا كانت هذه التوجهات والإنتاجية تسير في ضوء خطة استراتيجية أم لا فتكونت عينة الدراسة من جميع الرسائل العلمية التربوية لمرحلتي الماجستير والدكتورا في جامعات قطاع غزة وعددها (292) رسالة واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي ، واستخدم عدة قوائم لرصد الخطاب التربوي الأكاديمي وفق متغيرات الجامعة والتخصص والتوجه. وتوصلت الدراسة بشكل عام إلى أن الخطاب التربوي الأكاديمي غير تابع من خطة إستراتيجية بل أنه يسير بطريقة عشوائية محصنة. ABSTRACT : Analyzing the Academic Educational Discourse at the Palestinian Universities From a Strategic Perspective. This study aims to recognize the academic educational discourse in the Palestinian universities in the three major Educational areas: curriculum and methods of teachings education principles and psychology. Also the size of discourse productivity and its growth and whether productivity go in the light of strategic plan or not .the sample of study consisted of all Educational MA and PhD thesis's in Gaza strip universities and its number (292) dissertations . the analytical descriptive method was used in this study and the researcher used lists to university variables specialization and attitude . Generally the study concludes that the academic educational discourse is not orginate from strategic plan but it goes randomly.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 25 Mar 2018 06:59
Last Modified: 25 Mar 2018 06:59
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/459

Actions (login required)

View Item View Item