فاعلية تصور مقترح لتضمين بعض المهارات الحياتية في مقرر التكنولوجيا للصف العاشر الأساسي بفلسطين

عياد, فؤاد إسماعيل and سعد الدين, هدى بسام (2010) فاعلية تصور مقترح لتضمين بعض المهارات الحياتية في مقرر التكنولوجيا للصف العاشر الأساسي بفلسطين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 14 (1). pp. 174-218. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. فؤاد عياد.pdf - Published Version

Download (375kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح لتضمين بعض المهارات الحياتية في مقرر التكنولوجيا للصف العاشر، والتعرف إلى فاعلية تطبيق وحدة من وحدات التصور المقترح على تنمية المهارات الحياتية، والتفكير المنظومي لدى الطلبة. وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي للتوصل إلى التصور المقترح، كما تم استخدام المنهج التجريبي لقياس أثر تطبيق إحدى وحدات التصور المقترح على تنمية المهارات الحياتية والتفكير المنظومي لدى طالبات عينة البحث، وقد تمثلت أدوات البحث في بطاقة ملاحظة المهارات الحياتية المتعلقة بـ(حل المشكلات، السلامة والأمان، الاتصال، إدارة الوقت، الاقتصاد، اتخاذ القرار)، واختبار التفكير المنظومي، حيث طبقت هاتان الأداتان قبلياً وبعدياً على إحدى شعب مدرسة فيصل الفهد الثانوية(ب) للبنات، وقد بلغ عدد تلاميذ هذه الشعبة (35) طالبة، وقد بينت النتائج أن الوحدة المطبقة "وحدة الأنظمة" والمضمنة بالمهارات الحياتية قد حققت فاعلية مقبولة، وكان لها تأثير كبير في تنمية المهارات الحياتية والتفكير المنظومي لدى طالبات عينة البحث بعد دراستهن لها. ABSTRACT : Effectiveness of conceptualizing a proposition for including some life skills in the technology subject of tenth-grade students in Palestine. This study aims to give a conceptualized proposition that includes life skills in the technology subject of tenth-grade students along with identifying the effectiveness of applying one unit of that proposed conception on developing life skills and systematic thinking among the study sample students. The two researchers have used the descriptive approach to get to that proposed conception. The experimental approach has also been used to measure the effect of applying one unit of that proposed conception on developing life skills and systematic thinking among the study sample students. Research tools consisted of an observation sheet, and a systematic thinking test. Pre and post applications of those tools were administered for one class at Faisal Girls Secondary School "B" which comprised 35 students. The outcome results showed that the applied unit(System Unit)which included life skills achieved an acceptable effectiveness and had a great impact on developing life skills and systematic thinking among the study sample students after studying the unit.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LT Textbooks
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 15 Feb 2018 11:06
Last Modified: 12 Mar 2018 10:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/259

Actions (login required)

View Item View Item