واقع المأثوراتية في محتوى مناهج اللغة العربية في المرحلة الأساسية بفلسطين

الأستاذ, محمود حسن and حماد, خليل (2010) واقع المأثوراتية في محتوى مناهج اللغة العربية في المرحلة الأساسية بفلسطين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 14 (1). pp. 110-143. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د.محمود الأستاذ.pdf - Published Version

Download (270kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تناول محتوى مناهج اللغة العربية للأنماط المأثوراتية وفق متغيري المرحلة الدراسية والصف الدراسي ، واتبع الباحث المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المضمون وتكونت عينة الدراسة من (26) كتاباً للغة العربية في المرحلة الأساسية، واتخذ المنظور المأثوراتي كمعيار للتحليل وشمل المنظور : المأثورات الدينية والمأثورات الأدبية والمأثورات الشعبية ، وتوصلت الدراسة إلى أن محتوى مناهج اللغة العربية يتضمن (1512)مأثورة منها (33%) في المرحلة الدنيا ومنها (66.9%)في المرحلة الأساسية العليا ، وانه يتضمن مأثورات دينية بنسبة(28.8%)ومأثورات أدبية بنسبة (70.3%)ومأثورات شعبية بنسبة (0.9%). ABSTRACT : The Reality of Heritages at The Content of Arabic language Curricula for The Basic Stage in Palestine. This study aimed to recognize the number and the kind of heritages styles at the textbooks of Arabic language . Content Analysis Methodology was used , (26) textbooks were analyzed. The study results revealed that the content of Arabic language contain (33%) of the heritages in the lower basic stage, and (663%)in the upper basic stage , and there is no balance in the distribution of heritages in the curricula.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > P Philology. Linguistics
P Language and Literature > PO Arabic literature
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 15 Feb 2018 09:35
Last Modified: 12 Mar 2018 10:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/257

Actions (login required)

View Item View Item