التوجيه التربوي في الخطاب القرآني: لبني إسرائيل: دراسة تحليلية

حماد, صلاح الدين إبراهيم (2011) التوجيه التربوي في الخطاب القرآني: لبني إسرائيل: دراسة تحليلية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 15 (2). pp. 128-155. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img] Text
5 صلاح حماد.pdf - Published Version

Download (182kB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى تسليط الضوء على التوجيه التربوي في الخطاب القرآني من خلال بيان ماهيته ، والأهمية الشرعية والتربوية له وطبيعته وخصائصه . وقد سلطت الدراسة الضوء على مجالات التوجيه التربوي في الخطاب القرآني لبني إسرائيل من خلال وجوه عدة ، منها ما يحدثنا عن تاريخهم القديم لنأخذ العبرة ، ومنها ما تناول ذلك في معرض ذكر الأنبياء والرسل الذين أرسلوا إليهم والتوراة التي أنزلت على موسى عليه السلام . ثم تطرقت للحديث عن أساليب التوجيه التربوي في الخطاب القرآني لبني إسرائيل الذي يأتي في معرض المدح والذم لهم لاستخلاص العظات والدروس . ABSTRACT : Educational trends in the Holy Qur’an to "Bani" of Israel. The aim of this study was to shed light on the frame of reference in the Speech of Holy Qur’an through the statement of what it is and the importance of legitimacy and his educational, nature and characteristics. The research tries to show educational guidance in the Holy Qur’an to Bani Israel, adding to those launched through a number of respects, some of which tell us about their ancient history we should learn, including those addressed in the gallery said the Prophets and Messengers who were sent to them, and the Torah which was revealed to Moses (peace be upon him). The study indicated that there are methods of educational guidance in the Holy Qur’an to Bani Israel, which comes in the course of praise and slander them to extract the sermons and lessons.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BA Islamic studies
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 14 Feb 2018 12:41
Last Modified: 12 Mar 2018 10:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/250

Actions (login required)

View Item View Item