تصور مقترح لتنمية مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة A suggested proposal for developing professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates

طالب, دعاء عدلي عبدالباري (2020) تصور مقترح لتنمية مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة A suggested proposal for developing professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates. Masters thesis, جامعة الاقصي.

[img] Text
رسالة ماجستير دعاء طالب.pdf

Download (6MB)

Abstract

هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتنمية مجتمعات التعلم المهنية بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تطبيق استبانة لتشخيص واقع مجتمعات التعلم المهنية بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة على مجتمع المختصين البالغ (40) مختصا تربويا، ومجتمع مديري المدارس البالغ (127) مدير مدرسة، وعينة عشوائية طبقية تكونت من (324) معلماً ومعلمة، يمثلون ما يقارب من نسبة (9%) من المجتمع الأصلي للمعلمين المتمثل في خمس مناطق تعليمية، هي: (بيت حانون وبيت لاهيا، جنوب غزة، شرق الوسطى، غرب خانيونس، جنوب رفح). كما استخدمت الدراسة المنهج البنائي من خلال عقد ورشة عمل مع مجموعة من الخبراء التربويين من مدارس وكالة الغوث والجامعات ووزارة التربية والتعليم بهدف بناء التصور المقترح لتنمية مجتمعات التعلم المهنية بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة. وقد أظهرت نتائج الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة من المعلمين لواقع مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (75.24%) أي بدرجة مرتفعة. 2. كشفت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة في جميع أبعاد واقع مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية ودرجتها الكلية بين فئة مديري المدارس وفئة المختصين التربويين، وكانت الفروق لصالح فئة مديري المدارس، بينما وجدت فروق في جميع أبعاد واقع مجتمعات التعلم المهنية ودرجتها الكلية عدا بعد القيادة الداعمة والمشتركة في مدارس وكالة الغوث الدولية بين فئة المختصين التربويين والمعلمين، وكانت الفروق لصالح فئة المعلمين، فيما تبين وجود فروق في واقع أبعاد تنمية مجتمعات التعلم المهنية وفي درجتها الكلية عدا بعد التعلم الجماعي في مدارس وكالة الغوث الدولية بين فئة مديري المدارس وفئة المعلمين، وكانت الفروق لصالح فئة مديري المدارس. 3. كشفت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لواقع مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح المعلمات، بينما تبين أنه لا توجد فروق في واقع "الظروف الداعمة" في مدارس وكالة الغوث الدولية تعزى لمتغير الجنس. 4. كشفت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لواقع الرؤية والقيم المشتركة، والظروف الداعمة، ولواقع تنمية مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية تعزى لمتغير سنوات الخدمة، وكانت الفروق لصالح أفراد العينة من سنوات خدمتهم أكثر من 10 سنوات، فيما تبين أنه لا توجد فروق في واقع "القيادة الداعمة والمشتركة، التعلم الجماعي، الممارسات الشخصية المشتركة" في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة تعزى لمتغير سنوات الخدمة. 5. كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لواقع مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة تعزى لمتغير المنطقة التعليمية، فيما تبين وجود فروق في واقع التعلم الجماعي في مدارس وكالة الغوث الدولية بين فئتي من يتبعون لمنطقة جنوب رفح التعليمية من جهة وفئة من يتبعون في مناطق بيت حانون وبيت لاهيا وشرق الوسطى وغرب خانيونس من جهة أخرى، وكانت الفروق لصالح من يتبعون لمنطقة جنوب رفح التعليمية. 6. تم وضع تصور مقترح لتنمية مجتمعات التعلم المهنية بمدارس وكالة الغوث الدولية بمحافظات غزة؛ من خلال مجموعة من الخبراء التربويين لتنمية مجتمعات التعلم المهنية في مدارس وكالة الغوث الدولية في ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة، حيث تم تحديد الأهداف العامة للتصور المقترح وفق محاور الضعف ظهرت في النتائج، ثم تم تحديد الأهداف الخاصة والإجراءات المقترحة لتحقيق الأهداف، ومن ثم بناء خطة إجرائية لتنفيذ هذا التصور. وفي ضوء نتائج الدراسة، توصي الباحثة بما يلي: 1. إصدار الإدارة التربوية والمناطق التعليمية توجيهات للإدارات المدرسية بتطوير الرؤية بشكل مستمر في ضوء المستجدات التربوية. 2. تعزيز فرص تبادل الخبرات بين مجتمعات التعلم المهنية في المدرسة وبين المدارس الأخرى. 3.تدريب المعلمين على إجراء البحوث الإجرائية والاستفادة من نتائج البحوث. 4. توفير مصادر التعلم ووسائل تكنولوجية حديثة ليتم توظيفها لدعم أنشطة مجتمعات التعلم المهنية.   The study aimed to build a suggested proposal for developing professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates. The study has followed the descriptive approach in its analytical field by applying a questionnaire to diagnose the reality of professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates. The sample has totaled (40) educational specialists and (127) school principals, and a stratified random sample of (324) teachers, representing approximately 9% of the original population of teachers represented by in five educational areas, they are: (Beit Hanoun and Beit Lahiya, South Gaza, East Wosta, West Khan Younis, South Rafah). The study also followed the constructive approach by holding a workshop with a group of educational experts from UNRWA schools and Universities and the Ministry of Education to build the suggested proposal for developing professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates. The most important results of the study, as follows: 1- The total score of the assessment of the study sample of teachers for the reality of professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates; got a relative weight by (75.24%), which means a high degree. 2-There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates in all dimensions of the reality of professional learning communities at UNRWA schools and its total degree between the school principals and the educational specialist, And there are differences in all dimensions of the reality of professional learning communities and their total degree, except for the supportive and shared leadership at UNRWA schools in the category of educational specialists and teachers. After group learning in UNRWA schools between the school principals and the teachers, the differences were in favor of the school principals category. 3-There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates of the reality professional learning communities in UNRWA schools due to the gender variable, and the differences were in favor of the teachers, while it was found that there are no differences in the reality of "supporting conditions" in UNRWA schools attributed to the variable gender. 4-There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates of the reality of the shared vision and values, the supportive conditions, and the reality as a whole of professional learning communities at UNRWA schools due to the variable of years of service, and the differences were in favor of the sample members who have years of service More than 10 years, while it was found that there are no differences in the reality of "supportive and shared leadership ,collective learning, shared personal practices" at UNRWA schools in Gaza governorates due to the variable years of service. 5-There are no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates of the reality professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates due to the educational region variable, while it was found that there are differences in the reality of collective learning at UNRWA schools between The two categories of those who belong to the southern Rafah educational area on the one hand, and the other areas of Beit Hanoun, Beit Lahiya, East Wosta, and West Khan Younis on the other hand, and the differences were in favor of those who belong to the southern Rafah educational area. 6-The researcher constructed a suggested proposal for developing professional learning communities at UNRWA schools in Gaza governorates. Through a group of educational experts in light of the findings of the study, where the general objectives were defined according to the weaknesses in the results, then the specific objectives and procedures to achieve the goals were defined, and then a procedural plan was built for this The study recommended the following: 1-The educational administration and educational Areas directive to school administrations to continuously develop the vision in light of educational developments. 2- Promote opportunities for exchange of experiences between professional learning communities in the school and other schools. 3-Training teachers to conduct action research and benefit from research results. 4-Providing learning resources and modern technological means to be employed to support the activities of professional learning communities.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: أ. طارق زياد عبد حنونة
Date Deposited: 19 Oct 2020 07:48
Last Modified: 19 Oct 2020 07:48
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2470

Actions (login required)

View Item View Item