حقوق المواطنة وواجباتها كما يراها معلمو الدراسات الاجتماعية في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن

أبو سنينة, عوده عبد الجواد and غانم, بسام عمر (2011) حقوق المواطنة وواجباتها كما يراها معلمو الدراسات الاجتماعية في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 15 (2). pp. 1-33. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
عوده أبو سنينة 1 ).pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرف حقوق المواطنة وواجباتها كما يراها معلمو الدراسات الاجتماعية في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن، وفيما إذا كان هناك اثر لكل من متغيرات:الجنس، والمؤهل العلمي، والجامعة أو الكلية التي تخرج منها المعلم، والتخصص، وعدد سنوات الخبرة في تحديد هذه الحقوق والواجبات. ولتحقيق هذا الهدف تم تطوير أداة مكونة من (50) فقرة، تشمل على مجالين هما: الحقوق، والواجبات، وتم تطبيقها على عينة تكونت من (98) معلما ومعلمة، بينت الدراسة أن آراء أفراد عينة الدراسة حول مجالي حقوق المواطنة وواجباتها جاءت مرتفعة على الأداة الكلية لكل منهما، وعلى فقرات كل مجال منهما، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الجنس، أو المؤهل العلمي، أوالجامعة أو الكلية التي تخرج منها المعلم، أو التخصص، أو عدد سنوات الخبرة. ABSTRACT : Rights and Duties of Citizenship from the Perspectives of Teachers of Social Studies at UNRWA Schools in Jordan. This study aims at identifying the rights and duties of citizenship from the perspectives of teachers of social studies at UNRWA schools in Jordan. The study also aims at investigating the effect of the study variables such as: the teacher’s gender, educational qualifications, the degree awarding institution, field of specialization, and the teaching experience on determining these rights and duties. To achieve this objective, a survey questionnaire consisting of (50) items and including two domains “rights and duties” was developed, and applied on a sample consisting of (98) teachers. Results showed that the participants’ perception of the two domains ranked high on all the items of the questionnaire and on both domains. The study revealed that there were no statistically significant differences that can be attributed to the teacher’s gender, educational qualifications, the degree awarding institution, field of specialization and the teaching experience.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الحقوق، الواجبات، المواطنة، معلمو الدراسات الاجتماعية، وكالة الغوث الدولية، الأردن rights, duties, citizenship, social studies teachers, UNRWA, Jordan
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 14 Feb 2018 12:26
Last Modified: 12 Mar 2018 10:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/246

Actions (login required)

View Item View Item