الذكاء الوجداني وقلق المستقبل المهني وعلاقتهما بالرضا عن الحياة لدى أعضاء هيئة التدريس غير المتفرغين في الجامعات الفلسطينية

عوض, عاطف محمد (2020) الذكاء الوجداني وقلق المستقبل المهني وعلاقتهما بالرضا عن الحياة لدى أعضاء هيئة التدريس غير المتفرغين في الجامعات الفلسطينية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة-نهانية-1-1-1 (3).pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الذكاء الوجداني، وقلق المستقبل المهني، والرضا عن الحياة لدى أعضاء هيئة التدريس غير المتفرغين في الجامعات الفلسطينية، والتحقق من علاقة الارتباط بين كل من الذكاء الوجداني، وقلق المستقبل المهني، والرضا عن الحياة، والكشف عن الإسهام النسبي لكل من الذكاء الوجداني، وقلق المستقبل المهني في التنبؤ بالرضا عن الحياة، والكشف عن الأثر الدال إحصائياً للتفاعل بين كل من: الذكاء الوجداني، وقلق المستقبل المهني، والرضا عن الحياة، وكل من متغيرات: الجنس، والعمر، والمؤهل العلمي. وتكونت عينة الدراسة من (241) عضو من أعضاء هيئة التدريس غير المتفرغين في الجامعات الفلسطينية تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة وبواقع (45.7%) من المجتمع الأصلي للدراسة، حيث قام الباحث بتوزيع (265) بواقع (50%) من مجتمع الدراسة، وتم استرداد (241) استبانة. واستخدم الباحث مقياس الذكاء الوجداني (من إعداده)، ومقياس قلق المستقبل المهني (إعداد أبو النور،2018)، ومقياس الرضا عن الحياة (إعداد الدسوقي، 2013). وأظهرت نتائج الدراسة: • أن مستوى الذكاء الوجداني "مرتفع"، حيث كان الوزن النسبي (80.9%)، وبمتوسط حسابي (4.04). • أن مستوى قلق المستقبل المهني "مرتفع"، حيث كان الوزن النسبي (71.5%)، وبمتوسط حسابي (3.57). • أن مستوى الرضا عن الحياة "مرتفع"، حيث كان الوزن النسبي (72.8%)، وبمتوسط حسابي (3.64). • توجد علاقة موجبة دالة إحصائياً بين الذكاء الوجداني، والرضا عن الحياة؛ بمعنى أنه كلما زاد الذكاء الوجداني زاد الرضا عن الحياة. • توجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين قلق المستقبل المهني، والرضا عن الحياة؛ بمعنى أنه كلما زاد قلق المستقبل المهني قل الرضا عن الحياة. • إمكانية الاعتماد على الأبعاد (الوعي الذاتي، وفهم الآخرين، والوعي بالحالة المزاجية)، والدرجة الكلية للذكاء الوجداني في التنبؤ بالرضا عن الحياة، وذلك فيما لم تكن دلالة إحصائية للأبعاد: (الوعي بإدارة الانفعالات، والتكيف والمرونة). • أن قلق المستقبل المهني أسهم في تفسير ما نسبته (47.1%) من التباين في الرضا عن الحياة. • لا يوجد أثر دال إحصائياً بين الذكاء الوجداني، والتفاعلات بين الجنس والعمر والمؤهل العلمي. • لا يوجد أثر دال إحصائياً بين قلق المستقبل المهني، والتفاعلات بين الجنس والعمر والمؤهل العلمي، ما عدا متغير الجنس تبين وجود فروق في قلق المستقبل المهني لصالح الذكور حيث تبين أن المتوسط الحسابي للذكور (4.65)، بينما للإناث (3.24)، وبذلك الفرق لصالح الذكور. • لا يوجد أثر دال إحصائياً بين الرضا عن الحياة، والتفاعلات بين الجنس والعمر والمؤهل العلمي.   Abstract Study Aims: The study aimed at identifying the emotional intelligence level, professional future anxiety and life satisfaction among part-time lecturers at Palestinian universities, examining the correlation between both emotional intelligence, professional future anxiety and life satisfaction, discovering the relative contribution of both emotional intelligence and professional future anxiety in predicting life satisfaction, and revealing the statistically significant effect of the interaction between emotional intelligence, professional future anxiety, and life satisfaction, as well as all the variables of gender, age, and educational qualification. The study sample consisted of (241) of the part-time faculty members in Palestinian universities who were chosen using a simple random sample method (45.7%) from the original study population, where the researcher distributed (265) questionnaires at the rate of (50%) of the study population, and (241) ones were filled and returned to the researcher. The researcher used the Emotional Intelligence Scale (prepared by him), the Professional Future Anxiety Scale (Abu Al-Nour, 2018), and Life Satisfaction Scale (Al-Desouki, )2013) The results of the study showed: • The levels of emotional intelligence, professional future anxiety, and life satisfaction were (80.9%), (4.04), (71.5%), (3.57), (72.8%), (3.64(. • There was a statistically significant positive relationship between emotional intelligence and life satisfaction, which means that the more emotional intelligence increases, the more life satisfaction becomes. • There was a statistically significant negative relationship between professional future anxiety and life satisfaction, which indicates that the more future professional anxiety is, the less life satisfaction is. • The ability to rely on dimensions (self-awareness - understanding others, awareness of the mood) and the total degree of emotional intelligence in predicting life satisfaction, yet there is no statistical significance for (awareness of emotion management, adaptation and flexibility) dimensions. • Professional future anxiety contributed in interpretation nearly (47.1%) of life satisfaction. • There was no statistically significant effect between emotional intelligence, interactions between sex, age and educational qualifications. • There was no statistically significant effect between professional future anxiety, and the interactions between the sex, age and educational qualifications, except for the gender variable, where there are differences in professional future anxiety in favor of males the mean for males is (4.65) while (3.24) for females. • There was no statistically significant effect between life satisfaction, gender, age, and educational qualifications.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 23 Aug 2020 09:18
Last Modified: 23 Aug 2020 09:18
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2378

Actions (login required)

View Item View Item