الاتزان الانفعالي وعلاقته بقلق المستقبل والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا

أبو مصطفى, عبدالكريم محمد (2020) الاتزان الانفعالي وعلاقته بقلق المستقبل والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
عبد الكريم أبو مصطفى 12 رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الاتزان الانفعالي وقلق المستقبل والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا، وكذلك التعرف إلى العلاقة بين الاتزان الانفعالي وكلٍ من قلق المستقبل والعجز النفسي، والكشف عن الفروق في مستوى الاتزان الانفعالي وقلق المستقبل والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا تبعًا لمتغيرات (الجنس، العمر، المؤهل العلمي، مستوى الدخل). تكوّنت عينة الدراسة من (226) من والدي الأطفال المعاقين حركيًا من المنتسبين لجمعية المعاقين حركيًا، واستخدم الباحث مقياس الاتزان الانفعالي من إعداده، ومقياس قلق المستقبل من إعداد (محمود، 2018)، ومقياس العجز النفسي من إعداد(قنيطة، 2019). واستخدم الباحث المنهج الوصفي، كما استخدم العديد من الأساليب الإحصائية للإجابة عن تساؤلات الدراسة والتحقق من فروضها، ومن أهمها: النسبة المئوية، واختبار ألفا كرونباخ، واختبار LSD، واختبار (T-Test)، وتحليل التباين الأحادي (One Way Anova). وتوصّلت الدراسة إلى النتائج الآتية: • حصول مستوى الاتزان الانفعالي على درجة متوسطة بنسبة (61.64%) في حين حصل مستوى قلق المستقبل على درجة مرتفعة بنسبة (72.45%)، وحصل مستوى العجز النفسي على درجة متوسطة بنسبة (53.84%) لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا. • وجود علاقة سلبية ذات دلالة إحصائية بين الاتزان الانفعالي وقلق المستقبل لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا. • وجود علاقة سلبية ذات دلالة إحصائية بين الاتزان الانفعالي والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا. • عدم وجود فروق في الاتزان الانفعالي وقلق المستقبل والعجز النفسي لدى والدي الأطفال المعاقين حركيًا تبعًا لمتغيرات (الجنس، العمر، المؤهل العلمي، مستوى الدخل). Abstract This study aimed at identifying the level of emotional stability, future anxiety and psychological disability among the parents of children with motor disabilities. It also aims at identifying the relationship between emotional stability and both future anxiety and psychological disability, and to detect differences in the level of emotional stability, future anxiety and psychological disability of the parents of children with motor disabilities in relation to the variables (gender, age, educational qualification, and income level). The sample of the study consisted of (226) parents of children with motor disability affiliated with the Society Children with Motor Disability. The researcher used an emotional stability scale of his own preparation and the scale of future anxiety by (Mahmoud, 2018) and the psychological disability scale prepared by (Qunaita, 2019). To conduct this study, the researcher used the descriptive method. He also used several statistical methods to answer the study's questions and verify its hypotheses, the most important of which are: Percentages, Alpha-Cronbach test, LSD test, (T-Test) and (One Way Anova). The most important findings of the study: • The level of emotional stability got an average degree of (61.64%), while the level of future anxiety got a higher degree of (72.45%). The level of psychological disability got an average degree of (53.84%) among the parents of children with motor disability. • There is a statistically significant negative relationship between emotional stability and future anxiety among parents of children with motor disabilities. • There is a statistically significant negative relationship between emotional stability and psychological disability among the parents of children with motor disability. • There are no differences in emotional balance, future anxiety, and psychological disability among parents of children with motor disabilities attributable to the variables (gender, age, educational qualification, income level)

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 23 Aug 2020 09:14
Last Modified: 23 Aug 2020 09:14
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2377

Actions (login required)

View Item View Item