فعالية برنامج إرشادي لزيادة الكفاءة الذاتية لدى المراهقين فاقدي الرعاية الوالدية وأثره على التوافق النفسي

عواجة, سهيلة عبد القادر (2019) فعالية برنامج إرشادي لزيادة الكفاءة الذاتية لدى المراهقين فاقدي الرعاية الوالدية وأثره على التوافق النفسي. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة سهيلة عواجة النهائية.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي لزيادة الكفاءة الذاتية لدى المراهقين فاقدي الرعاية الوالدية , وأثره على التوافق النفسي , ومعرفة الفروق بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية على القياس القبلي والبعدي للكفاءة الذاتية و التوافق النفسي بعد تطبيق البرنامج ومعرفة الفروق بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي للكفاءة الذاتية و التوافق النفسي, و تكونت عينة الدراسة من (24) مراهقا ممن حصلوا على أدنى الدرجات في مقياس الكفاءة الذاتية و التوافق النفسي , تم تقسيمها إلى مجموعتين المجموعة الأولى التجريبية و عددها (12) مراهقا , المجموعة الثانية الضابطة و (12) مراهقا", واتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي , و كما استخدمت الأدوات الآتية: مقياس الكفاءة الذاتية لرالف شفارتسرRalf Schwarzer سنة (1986) ترجمة سامر جميل رضوان سنة (1996) و مقياس التوافق النفسي و البرنامج الإرشادي من إعداد الباحثة سنة (2019) و أشارت النتائج ما يلي: :- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند دلالة مستوى 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الكفاءة الذاتية لصالح المجموعة التجريبية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند دلالة مستوى 0.05 بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البعدي على مقياس الكفاءة الذاتية لصالح القياس البعدي . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند دلالة مستوى 0.05 بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي مقياس التوافق النفسي لصالح المجموعة التجريبية . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند دلالة مستوى 0.05 بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي مقياس التوافق النفسي لصالح القياس البعدي . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند دلالة مستوى 0.05 بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياسي الكفاءة الذاتية و التوافق النفسي. - وجود أثر كبير للبرنامج الإرشادي لزيادة الكفاءة الذاتية و التوافق النفسي للطلاب المراهقين . Abstract The study aimed to identify the effectiveness of a counseling program in upgrading self-efficacy among adolescents without parental care and its effect on their psychological adjustment. It also aimed to know the differences between the mean scores of the experimental group on the post-pre-measurements of self-efficacy and psychological adjustment after the administration of the program. Besides, the study wanted to know the differences between the mean scores of the experimental group on the post and delayed measurements of self-efficacy and psychological adjustment. The sample consisted of (24) adolescents who obtained the lowest scores on the self-efficacy and psychological adjustment scales, and were divided into two groups: one experimental and the other control. The researcher followed the quasi-experimental approach and used the following tools: Ralf Schwarzer's Self-efficacy Scale (1986), translated into Arabic by Radwan (1996) and adjustment scale and the Psychological counseling program prepared by the researcher (2019). The results indicated the following: - There were statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of the experimental group and that of the control group on the post administration of self-efficacy scale in favor of the experimental group. - There were statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the experimental group in the pre and post administrations on the self-efficacy scale in favor of the post one. - There were statistically significant differences at the significance level of 0.05 between the mean scores of the experimental group and that of the control group in the post administration of the psychological adjustment scale in favor of the experimental group. - There were statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the experimental group on the pre and post administrations of psychological adjustment in favor of the post administrations. - There were no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the experimental group in the post and delayed measurements of self-efficacy and psychological adjustment scales. - There was a significant large effect of the counseling program on upgrading self-efficacy and psychological adjustment among the study participants.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 23 Aug 2020 08:47
Last Modified: 23 Aug 2020 08:47
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2368

Actions (login required)

View Item View Item