المُسانَدَةُ الاجْتِماعِيّةُ وَعَلاقَتُها بِاِّلثقَةِ بالنَّفْسِ وَالرِّضا عَنْ الحَياةِ لَدى المُتَرَدِّداتِ عَلى مَراكِزِ اللَّياقَةِ البَدَنِيّةِ

شلايل, آلاء يونس (2020) المُسانَدَةُ الاجْتِماعِيّةُ وَعَلاقَتُها بِاِّلثقَةِ بالنَّفْسِ وَالرِّضا عَنْ الحَياةِ لَدى المُتَرَدِّداتِ عَلى مَراكِزِ اللَّياقَةِ البَدَنِيّةِ. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة ألاءشلايل.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الكشف عن علاقة المساندة الاجتماعية بالثقة بالنفس والرضا عن الحياة، وتكونت العينة الفعلية من (228) سيدةً من السيدات المترددات على مراكز اللياقة البدنية بمحافظة غزة، واستخدمت الدراسة مقياس المساندة الاجتماعية (إعداد الباحثة)، ومقياس الثقة بالنفس إعداد (علوان والطلاع، 2014)، ومقياس الرضا عن الحياة إعداد (علوان، 2008)، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت الدراسة إلى أن الدرجة الكلية للمساندة الاجتماعية حصلت على وزن نسبي (71.76%) بمستوى مرتفع، فيما حصلت الدرجة الكلية للثقة بالنفس على وزن نسبي (70.09%) بمستوى مرتفع، أما الدرجة الكلية للرضا عن الحياة حصلت على وزن نسبي (75.66%) بمستوى مرتفع، كما وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين المساندة الاجتماعية والثقة بالنفس، ووجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين المساندة الاجتماعية والرضا عن الحياة، ووجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين الثقة بالنفس والرضا عن الحياة، كما وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس المساندة الاجتماعية تعزى لمتغير (العمر، المستوى التعليمي، والحالة الاجتماعية)، بينما وجدت فروق تعزى لمتغير المستوى الاقتصادي لصالح المرتفع، كما وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس الثقة بالنفس، ومقياس الرضا عن الحياة تعزى لمتغير (العمر، المستوى الاقتصادي، والحالة الاجتماعية)، وعدم وجود فروق على مقياس الرضا عن الحياة تعزى لمتغير المستوى التعليمي، بينما وجدت فروق على مقياس الثقة بالنفس تعزى لمتغير المستوى التعليمي لصالح الدراسات العليا. الكلمات المفتاحية: المساندة الاجتماعية، الثقة بالنفس، الرضا عن الحياة. Abstract The study aimed to reveal the relationship of social support with self-confidence and life satisfaction, and the actual sample consisted of (228) women who attended fitness centers in Gaza Governorate, and used the social support measure (prepared by the researcher), the self-confidence measure prepared (Alwan and Talaa, 2014), and the measure of life satisfaction preparation (Alwan, 2008), The study followed the descriptive analytical approach, and the study found that the overall degree of social support received a relative weight (71.76%) At a high level, the overall degree of self-confidence received a relative weight (70.09%) At a high level, the overall degree of satisfaction of life received relative weight (75.66%) at a high level, The study also found a positive correlation with statistical significance between social support and self-confidence, a positive correlation with statistical significance between social support and life satisfaction, and a positive correlation with statistical significance between self-confidence and life satisfaction, as the study found no statistically significant differences on the scale of social support attributable to a variable (age, educational level, and social marital) , while it found differences attributable to the change in economic level in favor of the highest , the study also found that there were no statistically significant differences on the measure of self-confidence, the measure of life satisfaction attributable to a variable (age, economic level, and social status), and the absence of differences on the measure of satisfaction of life due to the variable of the educational level, while there were differences on the measure of self-confidence attributable to the educational level variable in favour of graduate studies. Keywords: social support, self-confidence, life satisfaction.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 23 Aug 2020 08:28
Last Modified: 23 Aug 2020 08:28
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2361

Actions (login required)

View Item View Item