أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالجمود الفكري والتطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة

عيسى, محمد يوسف (2019) أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالجمود الفكري والتطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
�محمد عيسى رسالة تعديل ورد للتوقيع - نسخة (تم الإصلاح).pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الجمود الفكري و التطرف الاجتماعي، وأساليب المعاملة الوالدية لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة، والتعرف إلى العلاقة بين أساليب المعاملة وكل من الجمود الفكري و التطرف الاجتماعي ، والتعرف إلى الفروق في متوسط الجمود الفكري وأساليب المعاملة الوالدية والتطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة يعزى للمتغيرات التالية: (الجنس، الجامعة) ، وتكونت عينة الدراسة من (625) طالبًا، وطالبةً من طلبة الجامعات، واستخدم الباحث الأدوات التالية: مقياس الجمود الفكري، و مقياس التطرف الاجتماعي، و مقياس أساليب المعاملة ، والمقاييس من إعداد الباحث، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن مستوى الجمود الفكري لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة قد بلغ وزنه النسبي64.2% ويعتبر هذا المستوى مستوى أكثر من المتوسط. 2. أن مستوى التطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة قد بلغ وزنه النسبي66% ويعتبر هذا المستوى مستوى أكثر من المتوسط. 3. أن أكثر أساليب المعاملة الوالدية لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة هو اسلوب السواء قد بلغ وزنه النسبي78.1% عند الآباء مقابل 79.9% عند الأمهات، 4. أن هناك علاقة عكسية بين أساليب المعاملة لدى الآباء والجمود الفكري باستثناء أسلوب الديمقراطية لم يكن هناك علاقة بينه وبين الجمود الفكري، كما يتبين أنه لا توجد علاقة بين أساليب المعاملة لدى الأمهات والجمود الفكري. 5. أن هناك علاقة عكسية بين أساليب المعاملة لدى الآباء (القسوة، الحماية الزائدة الإهمال) والتطرف الاجتماعي ، وعدم وجود علاقة بين أسلوب الديمقراطية والسواء وبين التطرف، كما يتبين أنه لا توجد علاقة بين أساليب المعاملة لدى الأمهات والتطرف الاجتماعي. 6. أن هناك علاقة طردية بين الجمود الفكري والتطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة. 7. لا توجد فروق في متوسط الجمود الفكري لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة يعزى للجنس. 8. توجد فروق في متوسط الجمود الفكري لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة يعزى للجامعة، أن الفروق كانت لصالح طلبة الجامعة الإسلامية. 9. توجد فروق في متوسط التطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة يعزى للجنس، حيث كانت الفروق لصالح الإناث. 10. توجد فروق في متوسط التطرف الاجتماعي لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة يعزى للجامعة، أن الفروق كانت لصالح طلبة الجامعة الإسلامية. Abstract The study aimed to identify the level of intellectual rigidity and social extremism, and the methods of parental treatment among university students in the governorates of Gaza, and to identify the relationship between treatment methods and both intellectual rigidity and social extremism, and to identify the differences in the average intellectual rigidity and methods of parental treatment and social extremism among university students In the governorates of Gaza, attributable to the following variables: (gender, university) The study sample consisted of (625) male and female university students. The researcher used the following tools: intellectual inertia scale, extremism scale, and treatment methods scale prepared by him. T to study the following results: 1. The level of intellectual stagnation among university students in the governorates of Gaza has reached a relative weight of 64.2%, and this level is considered to be more than the average level. 2. The level of social extremism among university students in the governorates of Gaza has reached a relative weight of 66%, and this level is considered to be more than the average level. 3. The most parental treatment methods for university students in the governorates of Gaza is that of both, having a relative weight of 78.1% for parents, compared to 79.9% for mothers. 4. That there was an inverse relationship between the treatment methods of the parents and intellectual immobility, except for the method of democracy, there was no relationship between it and intellectual immobility, as it turns out that there is no relationship between the treatment methods of mothers and intellectual immobility. 5. That there was an inverse relationship between the treatment methods of the parents (cruelty, excessive protection, neglect) and social extremism, and the absence of a relationship between the method of democracy and both and extremism, as it turns out that there is no relationship between the treatment methods of mothers and social extremism. 6. That there was a direct relationship between intellectual rigidity and social extremism among university students in the governorates of Gaza. 7. There are no differences in the average intellectual stagnation among university students in the governorates of Gaza, due to gender. 8. There were differences in the average intellectual stagnation of university students in the governorates of Gaza, attributable to the university, that the differences were in favor of students of the Islamic University. 9. There were differences in the average social extremism among university students in the Gaza governorates due to gender, as the differences were in favor of females. 10. There were differences in the average social extremism among university students in the governorates of Gaza, attributable to the university, that the differences were in favor of students of the Islamic University.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 23 Aug 2020 08:19
Last Modified: 23 Aug 2020 08:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2359

Actions (login required)

View Item View Item