مدى ممارسة الطلبة/ المعلمين في جامعة القدس المفتوحة لمهارات التدريس من وجهة نظر المعلمين المتعاونين

مصلح, معتصم " محمد عزيز" (2012) مدى ممارسة الطلبة/ المعلمين في جامعة القدس المفتوحة لمهارات التدريس من وجهة نظر المعلمين المتعاونين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (2). pp. 186-217. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
معتصم 6.pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى مدى ممارسة الطلبة/ المعلمين في جامعة القدس المفتوحة لمهارات التدريس من وجهة نظر المعلمين المتعاونين،لقد صممت لهذا الغرض استبانة مكونة من ثلاثة محاور: تمثل الأول في المهارات الفنية،والثاني في المهارات الإدارية، والثالث في المهارات الاجتماعية، وقد أجريت الدراسة على جميع أفراد المجتمع البالغ عددهم ( 113) معلماً ومعلمة، ثم وزعت الاستبانة التي اعتمدت مقياس التدرج الخماسي، ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة أنه يوجد فروق في المتوسطات الحسابية لدرجة مدى ممارسة الطلبة/ المعلمين في جامعة القدس المفتوحة لمهارات التدريس من وجهة نظر المعلمين المتعاونين تعزى إلى متغير الجنس ولصالح الإناث، والمؤهل العلمي لصالح مؤهل بكالوريوس+ دبلوم عال،وللخبرة لصالح (5-10) سنوات،وللتخصص لصالح العلوم الطبيعية، وأوصت الدراسة بأن تسند عملية الإشراف في التربية العملية في المدارس إلى معلمين أكفاء،وضرورة إشراك الطالب/ المعلم في النقاشات والاجتماعات التي تعقد في المدرسة بفاعلية لمعالجة القضايا التربوية حتى يمارس المهارات الإدارية في التدريس بنجاح. Abstract : The Extent to which students-teachers at Al-Quds Open University Practise technical, administrative and social skills while teaching from the viewpoint of cooperating teachers. This study aimed at identifying the extent to which Al-Quds Open University students of Practical Education practiced technical, administrative and social skills while teaching from the viewpoint of cooperating school teachers. A questionnaire comprising three sections was devised for this purpose. The first section dealt with technical skills; the second with the administrative skills, while the third dealt with the social ones. The study was conducted on all individuals of the population consisting of 113 male and female teachers. Then the questionnaire which adopted a five-level scale was distributed. Among the results concluded by the study was the following: There were differences in the extent of practising technical, administrative and social skills by the students –teachers while demonstrating teaching from the viewpoint of cooperating teachers attributed to the variables of: - Gender, in favuor of females; - Qualification, in favour of the Bachelor's degree and higher diploma. - Experience, in favour of (5-10) years of experience; - Specialization, in favour of natural sciences, The study recommended assigning supervision of Practical Education to well-qualified and competent teachers in addition to efficiently involving the students-teachers in the discussions and meetings at schools to deal with the educational problems so as to practise the administrative skills successfully while teaching.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 12:22
Last Modified: 12 Mar 2018 10:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/235

Actions (login required)

View Item View Item