فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض رهاب الكلام وأثره على تنمية الثقة بالنفس لدى حالات اضطرابات النطق في محافظات غزة

أبو مصطفى, أسماء محمد (2020) فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض رهاب الكلام وأثره على تنمية الثقة بالنفس لدى حالات اضطرابات النطق في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة ماجستير أسماء أبو مصطفي.pdf - Supplemental Material

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض رهاب الكلام وأثره على تنمية الثقة بالنفس لدى حالات اضطرابات النطق في محافظات غزة، وتكونت عينة الدراسة من (20) تلميذة من تلميذات المرحلة الأساسية الدنيا اللواتي يعانون من أعلى درجة على مقياس رهاب الكلام، وأدني درجة على مقياس الثقة بالنفس، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تتكون من (10) تلميذات، ومجموعة ضابطة تتكون من (10) تلميذات، وأتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: مقياس رهاب الكلام إعداد الباحثة، ومقياس الثقة بالنفس إعداد : نصار (2018)، برنامج إرشادي سلوكي إعداد: الباحثة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (a=0.05) بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين (التجريبية، الضابطة) في القياس البعدي على مقياس رهاب الكلام لصالح المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي – البعدي) على مقياس رهاب الكلام لصالح القياس البعدي. 3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي– التتبعي) على مقياس رهاب الكلام. 4. توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (a=0.05) بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين (التجريبية، الضابطة) في القياس البعدي على مقياس الثقة بالنفس لصالح المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. 5. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في (القبلي – البعدي) على مقياس الثقة بالنفس لصالح القياس البعدي. 6. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي– التتبعي) على مقياس الثقة بالنفس.   Abstract The effectiveness of a behavioral counseling program to reduce speech phobia and its effect on developing self-confidence in speech disturbances in the governorates of Gaza. The study aimed to identify the effectiveness of a behavioral counseling program to reduce speech phobia and its effect on developing self-confidence in cases of speech disorders in the governorates of Gaza. On the self-confidence scale, they were divided into two groups: an experimental group consisting of (10) female pupils, and a control group consisting of (10) female pupils. Nasser (2018), behavioral counseling program. Prepared by: The researcher. The study reached the following results: 1. There are statistically significant differences at the level (a = 0.05) between the mean levels of the scores of the members of the two groups (experimental, control) in the post measurement on the phobia scale in favor of the experimental group after applying the program. 2. There are statistically significant differences between the mean levels of the scores of the members of the experimental group in the two measurements (tribal - post) on the scale of phobia in favor of post-measurement. 3. There are no statistically significant differences between the mean levels of the scores of the members of the experimental group in the two dimensions (post-sequential) on the phobia scale. 4. There are statistically significant differences at the level (a = 0.05) between the mean levels of the scores of the members of the two groups (experimental, control) in the post measurement on the scale of self-confidence in favor of the experimental group after applying the program. 5. There are statistically significant differences between the mean levels of the scores of the members of the experimental group in (tribal - post) on the scale of self-confidence in favor of post-measurement. 6. There are no statistically significant differences between the mean levels of the scores of the members of the experimental group in the two measures (post-sequential) on the scale of self-confidence.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Aug 2020 09:02
Last Modified: 19 Aug 2020 09:02
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/2330

Actions (login required)

View Item View Item