الخوف الكتابي لدى الطلبة المتخصصين في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعات الفلسطينية : أسباب وحلول

عبد الرحيم, محمد عطية and أبو شاويش, جابر إبراهيم (2012) الخوف الكتابي لدى الطلبة المتخصصين في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجامعات الفلسطينية : أسباب وحلول. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (2). pp. 114-150. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
محمد عطية4.pdf - Published Version

Download (800kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى بحث أسباب الخوف الكتابي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية المتخصصين في اللغة الانجليزية .لذلك صمم الباحثان استبانتين: الأولى كانت تغطي أسباب ظاهرة الخوف الكتابي والثانية تتعلق بالحلول الفاعلة لهذه الظاهرة من وجهة نظر الطلاب . تكونت عينة الدراسة من ( 265) طالبا وطالبة من الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة . استخدم الباحثان اختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي واختبار شيفيه. توصلت الدراسة إلى :(1) أن متغير الجنس والمستوى الأكاديمي لم تكن متغيرات مؤثرة على تقديرات أفراد العينة بخصوص أسباب ظاهرة الخوف الكتابي.((2 أن متغير المؤسسة الأكاديمية التي ينتمي لها الطالب أثرت على تقديراتهم بخصوص أسباب وعلاج الظاهرة محل البحث. (3) أن الطلاب مرتفعي التحصيل كان الخوف الكتابي لديهم أعلى من أقرانهم متدني التحصيل في الكتابة. ABSTRACT : The current research attempted to investigate writing apprehension causes among Palestinian university English majors and provide possible solutions. The researchers designed two questionnaires ; the first covers possible causes of writing apprehension whereas the second tackles the effective solutions for this problem. The study sample consisted of (265 ) students . The researchers used t-test paired sample , one way ANOVA and Sheffe test . The study concluded the following : (1) gender and academic level were not significant variables in students' estimates of the causes of writing apprehension (2) the academic institution variable affected the subjects 'estimates of the causes and remedies of the writing apprehension (3) high-achievers were more apprehensive than low achievers .

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 12:13
Last Modified: 13 Mar 2018 12:03
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/233

Actions (login required)

View Item View Item