" العلاقة بين الحس العددي والذكاء العددي والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي في محافظة الخليل"

المغربي, نبيل أمين (2012) " العلاقة بين الحس العددي والذكاء العددي والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي في محافظة الخليل". Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (2). pp. 34-84. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
نبيل نهائي2.pdf - Published Version

Download (6MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الحس العددي والذكاء العددي والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي في محافظة الخليل. ولتحقيق هذه الأهداف حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية:  هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الحس العددي والذكاء العددي لدى طلبة الصف السابع الأساسي؟  هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الحس العددي والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي؟  هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الذكاء العددي والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي؟ تكّون مجتمع الدراسة من طلبة الصف السابع في مدينة الخليل حيث بلغ عددهم (4193) طالباً وطالبة، اختيرت منه عينة عشوائية تكونت من (169) طالباً وطالبة. ولقياس الحس العددي والذكاء العددي تبنى الباحث اختبار الحس العددي للباحث منير كرمة، واختبار الذكاء العددي للباحث نبيل المغربي. ولقياس التحصيل في الرياضيات تم بناء اختبار للتحصيل، وتم التأكد من صدقه وثباته. وبعد جمع البيانات وتحليلها توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج ومن أهمها: بلغت قيمة معامل الارتباط بين الحس العددي والذكاء العددي 0.81 و 0.70 بين الحس العددي والتحصيل في الرياضيات و0.77 بين الذكاء العددي والتحصيل في الرياضيات وجميعها دالة إحصائياً. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات من أهمها:  اجراء المزيد من الأبحاث حول موضوعي الحس العددي والذكاء العددي في الرياضيات.  تضمين مناهج الرياضيات أنشطة منمية للحس العددي والذكاء العددي. ABSTRACT : "The relationship between the number sense and numerical intelligence and achievement in mathematics among seventh-grade students basic in Hebron area". This study aimed to identify the relationship between the number sense and numerical intelligence and achievement in mathematics among seventh_ grade students basic. To achieve these objectives the study attempted to answer the following questions: 1- Is there significant relationship between number sense and numerical intelligence among seventh-grade students? 2- Is there significant relation ship between number sense and achievement in mathematics among seventh grade students? 3- Is there significant relationship between numerical intelligence and achievement in mathematics among seventh -grade students? The population of the study consists of all the seventh-grade students in Hebron area (4193), the sample constitutes (169) students. Data were collected with separate tests. Number sense test that was built by researcher Muneer karameh and the numerical intelligence test which was built by researcher Nabeel Moghraby .Achievement in mathematics test was built. Its sincerity and firmness were ensured. Data was processed and the following results were found: The value of correlation between number sense and numerical intelligence is 0.81. Between number sense and achievement is 0.70. Between achievement and numerical intelligence is 0.77, and all indications statistically. The study concluded a number of recommendations including: • Further researches in number sense and numerical intelligence in mathematics. • Consciousness of the number sense and numerical intelligence to be included in mathematics curricula activities.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 11:49
Last Modified: 12 Mar 2018 10:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/231

Actions (login required)

View Item View Item