أساليب التنشية الوالدية وعلاقتها بالحالة المزاجية لدى طلبة جامعة الخليل بالضفة الغربية/ فلسطين

أبو مرق, جمال and أبو عقيل, إبراهيم (2012) أساليب التنشية الوالدية وعلاقتها بالحالة المزاجية لدى طلبة جامعة الخليل بالضفة الغربية/ فلسطين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (1). pp. 112-144. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
جمال ابو مرق 5.pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

سعت الدراسة لمعرفة العلاقة بين أساليب التنشئة الوالدية والحالة المزاجية لدى طلبة جامعة الخليل، ومعرفة أهم أساليب المعاملة والتنشئة الوالدية، وأهم المظاهر المزاجية التي يمتاز بها طلبة جامعة الخليل،وكذلك معرفة الفروق في كل من (الجنس ،مستوى الدخل، المستوى الدراسي، الكلية، مكان السكن)، مستخدماً عينة قُوامها(308) طالبا وطالبة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية، طبق عليهم أداتين هما: استبيان أساليب التنشئة الوالدية من إعداد مائسة المفتي(1988) تعديل الديب(1996) والثاني اختبار الحالة المزاجية للمراهقين من إعداد طنطاوي وعجلان (2004)، وَتَّم التأكد من ثبات وصدق الأدوات عن طريق الصدق العاملي والاتساق الداخلي، وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية أسلوب التدعيم (الترغيب) عند كل من الأب والأم وخصوصا نحو التعليم، كما أظهرت النتائج أَنَّ أفراد العينة من طلبة جامعة الخليل يمتازون بحالة مزاجية ايجابية بشكل عام، وكما أظهرت عدم وجود علاقة ارتباطية قوية بين أساليب الوالدية والحالة المزاجية لأفراد العينة، في حين تبين أَنَّ هناك فروقاً جوهرية لعلاقة استخدام أسلوب التدعيم بالحالة المزاجية ويظهر أَنَّ هناك فروقاً لعلاقة أسلوب العقاب بالحالة المزاجية لدى الطلبة، ولكنها ليست قوية ،وتبين عدم وجود فروق في كل من(الجنس، مستوى الدخل، المستوى التعليمي، الكلية، مكان السكن)، وبينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا في أبعاد أساليب التنشئة الوالدية والحالة المزاجية لدى طلبة جامعة الخليل إلا في بعد عقاب الأب وفي بعد تدعيم الأم، وأيضا بينت أَنَّ تأثير الأم على الحالة المزاجية الإيجابية لدى الأبناء الطلبة كانت أفضل من تأثير الأب، وفي ضوء هذه النتائج تم طرح بعض التوصيات. ABSTRACT : This study aims at investigating methods of parental upbringing and its relationship with mood state for Hebron University students/West Bank/ Palestine. It will also test if there will be any differences attributed to gender, level of living income, level of education and place of residence. A (308) randomly chosen sample was used for the purpose of the study. The researcher adopted two instruments. The first was a questionnaire of socialization methods prepared by Maeesa Almuftee, (1988) which was modified byAli Aldeeb (1996). The second instrument was a test of mood state designed by Tantawee and Ajlan (2004). Reliability and validity were determined via internal consistency. Results of the study showed that parents have focused on encouraging their sons towards learning. Results also showed that the students of Hebron University were distinguished by positive mood without corelational relationship between parents methods and the mood state. However, there were essence differences in the relationship of using the reinforcement method of the mood state. There are differences in the relationship between punishment method and the students' mood state though it doesn't sound significant. No differences were traced between gender, level of living income, level of education, faculty and place of residence. Findings of the study showed no statistically significant differences in the methods of socialization dimensions and students' mood state except for father punishment dimension and mother reinforcement dimension. The effect of mother on mood state was greater than that of the father. In the light of results, some recommendations were concluded.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 08:43
Last Modified: 13 Mar 2018 11:59
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/228

Actions (login required)

View Item View Item