درجة مطابقة اختبار تحصيلي وفق نموذج راش أحادي المعلمة في الكشف عن مستوى المعرفة العلمية في المهارات الرياضية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي

الخياط, ماجد محمد (2012) درجة مطابقة اختبار تحصيلي وفق نموذج راش أحادي المعلمة في الكشف عن مستوى المعرفة العلمية في المهارات الرياضية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (1). pp. 87-111. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
ماجد الخياط 4.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية النموذج اللوغارتمي ذي المعلمة الواحدة" نموذج راش" ومطابقة البيانات للنموذج لاختبار(TIMSS)والذي يقيس المهارات الرياضية لمستوى الصف الثامن الأساسي، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق فقرات الاختبار على عينة من طلبة الصف الثامن الأساسي بلغ عددها (599) طالباً وطالبة؛ بعد إيجاد الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات)لاختبار((TIMSS، وللإجابة على أسئلة الدراسة تم استخدام البرنامج الإحصائي (Rumm, 2010)؛ وأشارت نتائج الدراسة إلى تمّتع الاختبار المقدم بالصدق والثبات؛ حيث بلغت قيمة معامل الثبات للاختبار باستخدام معامل كرونباخ الفا(0,90)، أما معامل الصدق بدلالة المحك بين درجات الطلبة على الاختبار ودرجاتهم في مادة الرياضيات فقد بلغت قيمته(0,87). وأشارت النتائج أيضاً إلى مناسبة (25) فقرة من فقرات الاختبار والبالغ عددها (35) فقرة للبيئة المحلية بحيث تمتعت بخصائص إحصائية مناسبة، من حيث معامل صعوبة الفقرة. ABSTRACT : The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the one parameter model "rasch model" and fitness of data for the model to (TIMSS) test, which measures mathematical skills to the level of eighth grade. The sample was chooses for (599) students from eighth grade at the Directorate of Education in Balqa students Governorate / Jordan after the psychometric properties (validity and reliability) from the (TIMSS) test were created. To answer the questions of this study the researchers used statistical program (Rumm 2010), The test showed that the results provided were valid and reliable, as the value of reliability coefficient for the test using the coefficient of Cronbach Alpha was (0, 90), while the coefficient of criteria-related validity between the degrees of Students (TIMSS Test) and Students marks in mathematics has reached (0, 87). The results indicated to the suitability of (25) items from the test's original (35) items to the local environment, with appropriate statistical properties, in terms of the item difficulty coefficient. Keywords: Fitness, Rasch Model, TIMSS Test, Mathematical Skills.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 08:38
Last Modified: 13 Mar 2018 11:58
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/227

Actions (login required)

View Item View Item