واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة وإجراءات تطويرها

الأغا, ناصر جاسر and ابو الخير, أحمد غنيم (2012) واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة وإجراءات تطويرها. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (1). pp. 30-62. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
ناصر الاغا2.pdf - Published Version

Download (6MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة وإجراءات تطويرها من خلال التعرف على ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة( α0.05 > )حول واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة بجامعة القدس المفتوحة تعزى لمتغيرات(سنوات الخدمة - المنطقة التعليمية - المؤهل العلمي). ونهجت الدراسة المنهج الوصفي. وقام الباحثان بتصميم استبانة مكونة من سبعة أبعاد تمثل عمليات إدارة المعرفة، ووزعت هذه الاستبانة على عينة حجمها(250)مشرفاً أكاديمياً من مشرفي جامعة القدس المفتوحة. وأسفرت نتائج الدراسة على أن تطبيق عمليات إدارة المعرفة بجامعة القدس المفتوحة متوسط نسبيا وبوزن نسبي(63.8%)، كما كشفت الدراسة أن سعة الإطلاع والمستوى الثقافي وطبيعة العمل وعدد الأبحاث وورش العمل ومجال الاهتمام الذي يتمتع به أصحاب المؤهلات العلمية دون الدكتوراه ضعيفة في الجامعة ومرتفعة لدى حملة الدكتوراه. وتبين أيضاً انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول واقع تطبيق عمليات إدارة المعرفة في جامعة القدس المفتوحة تعزى لمتغيرات عدد سنوات الخبرة والمنطقة التعليمية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات التي كان منها الحاجة إلى وجود قيادة داعمة لاستراتيجة إدارة المعرفة، بحيث يكون لها رؤية واضحة لتشخيص المعرفة بأنواعها المختلفة، واختيار أفراد مؤهلين وخبراء يمتلكون المعرفة. واستحداث دائرة خاصة بإدارة المعرفة توضع ضمن الهيكل التنظيمي لإدارة الجامعة بحيث يكون من ضمن مهامها تنظيم عمليات إدارة المعرفة والرقابة والتطوير والمتابعة لعمليات إدارة المعرفة، ويعين فيها مدير معرفة مؤهل وقادر على أداء أدواره المعرفية وقادر على وضع خطط مستقبلية لبناء وتطوير المعرف. وإنشاء وحدات بحثية في كل فرع من أفرع الجامعة بحيث تتبع دائرة إدارة المعرفة لتشجيع العاملين على تبادل المعرفة واكتسابها. ABSTRACT : This literature aimed at revealing the reality of application and development methods of knowledge management operations in Al-Quds Open University, by identifying whether there were statistically significant differences at the level of the function (α > 0.05) on the reality of applying the knowledge management operations at Al-Quds Open University which may attribute to certain variables (i.e. years of service - the educational region - scientific qualifications). The descriptive approach was used in this study. The two researchers set a questionnaire, composed of seven dimensions which form the knowledge management operations. Such questionnaire was distributed on a sample of (250) academic supervisors from amongst the supervisors of Al-Quds Open University. The results of the study revealed that the application of the knowledge management operations at Al-Quds Open University was relatively moderate, with an average of 63.8%. The study also revealed that the capacity of reading, cultural level, the nature of work, the number of researches, the workshops, and the scope of interest for those who held academic qualification under the doctorate degree were rather poor in comparison to those holding a doctorate degree at the university. It also showed that there were no statistically significant differences on the reality of application of knowledge management operations in Al-Quds Open University which attributed to variables of the years of experience and the educational region. The study resulted in a group of recommendations and suggestions, including: the need to the existence of a leadership supporting the knowledge management strategy, which should have a clear vision for identifying various types of knowledge, selection qualified individuals and expert advisors who have knowledge, the establishment of a knowledge management division as a part of the organizational structure of the administration of the university, whose duties would include organizing the knowledge management operations, control, development, and follow-up of the knowledge management operations. A knowledge director would be appointed to be in charge of such division, and who should be well-qualified and capable of performing its knowledge-based assignments and able to develop future plans for building up and developing knowledge. Also, it was advised that research units should be established in each section of the University, and which would be part of the Knowledge Management Department in order to encourage employees to exchange and gain knowledge.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Feb 2018 08:16
Last Modified: 13 Mar 2018 11:57
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/225

Actions (login required)

View Item View Item