طبيعة علم الفيزياء وعلاقته بطرائق التدريس لدى معلمي الفيزياء في المدارس الثانوية بفلسطين

أبو جحجوح, يحيى محمد (2013) طبيعة علم الفيزياء وعلاقته بطرائق التدريس لدى معلمي الفيزياء في المدارس الثانوية بفلسطين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 17 (2). pp. 177-2017. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. يحيى ابو جحجوح_6.pdf - Published Version

Download (299kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف هذا البحث إلى تحديد مستوى فهم طبيعة علم الفيزياء لدى معلمي الفيزياء في المرحلة الثانوية في غزة بفلسطين، والتعرف إلى أنواع الطرائق التي يوظفونها في تدريس مبحث الفيزياء، والعلاقة بينهما. واتبع الباحث المنهج الوصفي، وصمم أداتين بحثيتين، هما: اختبار طبيعة علم الفيزياء، واستبانة طرائق التدريس. واختار عينة عشوائية من معلمي الفيزياء بالمدارس الثانوية في محافظات غزة بلغت (30) معلماً و(28) معلمة. واستخدم المتوسطات والنسب المئوية واختبارات واختبار تحليل التباين الأحادي واختبار شيفيه ومعامل ارتباط بيرسون للمعالجات الإحصائية. وتوصل إلى عدة نتائج من أهمها: بلغ مستوى فهم معلمي الفيزياء لطبيعة علم الفيزياء(72.66%)، ووجود فرق دال بين متوسطي درجات فهم طبيعة علم الفيزياء لدى معلمي الفيزياء بالمدارس الثانوية تعزى لمتغير جنس المعلم ولصالح المعلمات، وعدم وجود فروق دالة بين متوسطات درجات فهم طبيعة العلم لدى معلمي الفيزياء بالمدارس الثانوية تعزى لمتغير خبرة التدريس. وأن أكثر طرائق التدريس توظيفاً لديهم طريقة المناقشة، ثم طريقة السير للأمام في حل المسائل الفيزيائية، ثم طريقة ضرب الأمثال، ثم طريقة خرائط المفاهيم، ثم طريقة التشبيهات، ثم طريقة الاستنباط، فطريقة العصف الذهني. ووجود علاقة دالة إحصائياً بين درجات فهم معلمي الفيزياء لطبيعة علم الفيزياء ودرجات التنوع في طرائق التدريس التي يوظفونها في تدريس مبحث الفيزياء للمرحلة الثانوية. Abstract : The present research aimed to identify the comprehension level of physics science nature among secondary school physics teachers, teaching methods they made use of, and the relationship among them. The researcher used the descriptive analytical approach, and designed two research tools: physics science nature test, and teaching methods questionnaire. The researcher selected a random sample of Gazan secondary school physics teachers (30) of whom were males and (28) were females. He used means, percentages, t. test, ANOVA, Scheffee test and Pearson coefficient correlation as statistical techniques. The results were as follows; (1) comprehension level of physics nature among the sample was (72.66%); (2) there was a difference of statistical significance in the mean scores of science nature comprehension among the sample attributable to sex and in favor of females; (3) There were no statistically significant differences in the mean scores of the science nature comprehension in the sample attributable to teaching experience; (4) the most frequently used teaching methods were discussion , moving forward in solving physics problems, giving examples, concept maps, analogies, deduction, and brainstorming, (5) there was a relationship between the physics nature comprehension and teaching methods in physics teaching.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: طبيعة علم الفيزياء، طرائق التدريس، معلم الفيزياء physics science nature, teaching methods, physics teacher
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 12 Feb 2018 10:43
Last Modified: 13 Mar 2018 11:30
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/215

Actions (login required)

View Item View Item