تصور مقترح لتطبيق الإشراف التربوي الإلكتروني على الطلبة المعلمين بكلية التربية _ جامعة الأقصى

خلف الله, محمود إبراهيم (2014) تصور مقترح لتطبيق الإشراف التربوي الإلكتروني على الطلبة المعلمين بكلية التربية _ جامعة الأقصى. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 18 (2). pp. 287-318. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. محمود خلف الله _10.pdf - Published Version

Download (182kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى صعوبات تطبيق الإشراف الإلكتروني على الطلبة المعلمين بكلية التربية في جامعة الأقصى، ووضع تصور مقترح لتطبيق الإشراف الإلكتروني بفاعلية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، مستعيناً بالاستبانة أداة لدراسته، والتي طبقت على(120) مشرفاً، وهم العاملون في قسم الإشراف التربوي بخان يونس، وكان من أهم نتائج الدراسة أن أكثر الصعوبات لها علاقة بالجانب الإداري في الجامعة حيث حصل على نسبة مقدارها (82.66%)، ويليها الصعوبات ذات العلاقة بالطلبة المعلمين ومقدارها(77.27%) ثم تليها ما لها علاقة بالمشرفين التربويين ومقدارها(76.26%)، وتقدم الباحث بتصور مقترح لتطبيق الإشراف الإلكتروني كان من أهم محاوره تصميم برنامج تسجيل محوسب لإدارة مهام الإشراف التربوي، إلى جانب تصميم مدونات إلكترونية خاصة بكل من الطلبة والمشرفين التربويين. Abstract : This study aimed to identify the barriers to implementing the electronic educational supervision among the student-teachers of the faculty of Education at Al-alaqsa University. It also aimed at presenting a proposal to be applied in the electronic supervision efficiently. The descriptive analytical approach was utilized and a questionnaire was also used as a tool for the study. The sample of the study consisted of (120) educational supervisors who work in the educational supervision department in Khan Younis campus The most significant results of the research revealed that majority of the obstacles were associated with the administrative side in the university with a percentage of (82,66 %). They also showed that the impediments related to the students being trained to reached (77,27%) while the barriers related to the educational supervisors reached (76,62%). The researcher presented the proposal of applying the electronic educational supervision. He suggested that there must be a computerized program to manage and direct the department and to design electronic blogs as well as activating communications and documenting the achievements.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 11 Feb 2018 10:58
Last Modified: 18 Mar 2018 11:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/201

Actions (login required)

View Item View Item