تصور مقترح لتطوير محتوي كتب الكيمياء للمرحلة الثانوية بفلسطين في ضوء بعض أبعاد التفكير في العلوم

نشوان, تيسير محمود (2014) تصور مقترح لتطوير محتوي كتب الكيمياء للمرحلة الثانوية بفلسطين في ضوء بعض أبعاد التفكير في العلوم. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 18 (1). pp. 228-276. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. تيسير نشوان _ 8.pdf - Published Version

Download (528kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى اقتراح تصور لتطوير محتوى كتب الكيمياء للمرحلة الثانوية في ضوء بعض أبعاد التفكير في العلوم، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج البنائي، وأعد أداة التحليل وهي عبارة عن قائمة تضم(6)أبعاد تفكير هي: فوق المعرفي، الناقد، الابتكاري، العلمي، المنظومي، والبصري، و(34) مهارة تفكير فرعية تابعة لها، وبعد التأكد من صدقها من خلال صدق المحكمين، والتأكد من ثباتها عبر الأفراد وعبر الزمن، استخدمت لتحليل محتوى جميع كتب الكيمياء للمرحلة الثانوية. وقد أشارت أهم النتائج إلى: أبعاد التفكير في العلوم جاءت بنسب تضمين متباينة، فالتفكير العلمي جاء بأعلى نسبة (40.59%) والتفكير المنظومي جاء بأقل نسبة(0.76%)، وتم تضمين(7) مهارات فرعية في محتوى المناهج بنسب مرتفعة، وهي: الوعي بالمعرفة التقريرية، والإجرائية، والاستنتاج، والاستقراء، والتركيز، وجمع المعلومات، والترميز، وأن بقية المهارات الفرعية وعددها(27) مهارة تم تضمينها بنسب قليلة، وقد تم وضع التصور المقترح لإثراء محتوى كتب الكيمياء للمرحلة الثانوية في ضوئها. Abstract : Construct Avision To Develop The Content Of Chemical Books For Secondary Phase In The Light Of Some Thinking Dimensions In Science. The study aimed to propose a vision for development the content of chemistry books at the secondary level in the light of some thinking dimensions in science, and to achieve this, the researcher used the descriptive and structural methods, and he prepared the analyzing tool which consist a list of(6)thinking dimensions: Meta cognitive, critic, creative, scientific, systematic, visual, and (34) sub thinking skills. After be sure of the validity through the arbitrators validity, and ensuring stability across persons and over time , It's used to analyze the content of all the chemistry books at the secondary level. The results indicated to: the dimensions of thinking in science were differentiated, scientific thinking has the highest percentage with ( 40.59%) , and systematic thinking has the lowest with (0.76 %).( 7)sub-skills were included in the curriculum content with high percentages, which are: awareness in declarative knowledge, procedural, conclusion, induction, focus, collecting information, and coding Rest of sub-skills which are (27) skills were included with lowest percentages, and the suggested proposal was developed to enrich the content of chemistry books at the secondary level.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 11 Feb 2018 09:10
Last Modified: 15 Mar 2018 07:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/190

Actions (login required)

View Item View Item