واقع الخدمات التربوية المقدمة للطالبة من ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الحكومية الأساسية في مدينة جنين من وجهة نظر العاملين

غانم, بتول مصلح (2015) واقع الخدمات التربوية المقدمة للطالبة من ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الحكومية الأساسية في مدينة جنين من وجهة نظر العاملين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 19 (1). pp. 257-292. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. بتول غانم- 9.pdf - Published Version

Download (415kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع الخدمات التربوية، المقدمة للطالبة من ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الحكومية الأساسية في مدينة جنين. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإجراء مقابلات مع بعض العاملين في مديرية تربية جنين، وبعض المعلمين. تم تصميم استمارة مكونة من 45 عبارة، وزع منها 50 استمارة على مجتمع الدراسة، بنسبة 45%، تم الحصول على 36 استمارة صالحة للتحليل، بنسبة 32%، والتي شكلت عينة الدراسة. بينت نتائج الدراسة مدى ادراك المبحوثين لأهمية تقديم الخدمات التربوية للطلبة من ذوي الاحتياجات الخاصة، والمتمثلة في(كفايات معلمي الطلبة من ذوي الاحتياجات الخاصة، بيئة التعلم المدرسية وغرفة الصف، الأنشطة والوسائل التعليمية، استراتيجيات وطرق التدريس). بينت نتائج الدراسة مدى ايمان المعلمين في التعامل الحسن مع الطلبة من ذوي الاحتياجات الخاصة، وأهمية توفير بعض الاحتياجات الاساسية لهم. وكان من أهم التوصيات التي خرجت فيها الدراسة ضرورة الاهتمام بتدريب المعلمين للتعامل مع الطلبة، وتوفير بعض المستلزمات الخاصة بهم من خلال توفير موازنة لهم من قبل وزارة التربية والتعليم العالي الفلسطيني لتلبية احتياجاتهم. في حين تبين للباحثة أن من أكثر المعيقات التي تواجه المعلمين في التعامل مع هؤلاء الطلبة، يتمثل في ندرة توفر أنشطة ووسائل تعليمية مناسبة للطالبات من ذوي الاحتياجات الخاصة. Abstract : The Reality of Educational Services Provided to Female Student with Special Needs in Basic Public Schools in Jenin City from the View Point of Employees. This study aimed to find out reality of educational services provided to a female student with special needs in basic public schools in Jenin city. To achieve this goal, the researcher conducted interviews with some workers and teachers in the Directorate of Education in Jenin City. In addition to that a questionnaire was designed and consist of 45 variables, Fifty questionnaires were distributed to the respondents(School head masters, teachers, councilor and supervisor teachers),Thirty-Six questionnaires were retrieved and formed the study sample. The results of the study, proved respondents' recognition to the importance of providing educational services for students with disabilities. It proved also the good faith that teachers believe in dealing with students with disabilities, and the importance of providing some of the basic needs for them. One of the most important recommendations was the need for the Ministry of Higher Education(MHE) to give more attention to train teachers to deal with such students, and to meet some of their needs from (MHE) budget. And the most obstacles faced by teachers in dealing with such students is the lack of activities and teaching aids suitable for students with special needs.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 12:17
Last Modified: 15 Mar 2018 11:27
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/166

Actions (login required)

View Item View Item