الاتجاه نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية

عوض, منير سعيد and حلس, موسى صقر (2015) الاتجاه نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 19 (1). pp. 219-256. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. منير عوض _ 8.pdf - Published Version

Download (493kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

أجريت هذه الدراسة بهدف التعرف على الاتجاه نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية، وقد تكونت عينة الدراسة من(91) طالبًا وطالبة يدرسون ببرامج الدراسات العليا في كليات التربية بالجامعات الفلسطينية(الأقصى، والإسلامية، والأزهر)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدما مقياسًا تم إعداده لقياس الاتجاه نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد، وبعد تحليل البيانات أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: 1. اتجاهات طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية لمجالات الأداة ككل، جاءت بوزن نسبي(72.2%)، وهذا يشير إلى أن اتجاهات طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد إيجابية، على مستوى الأداة ككل. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات طلبة الدراسات بالجامعات الفلسطينية نحو التعلم عن تكنولوجيا التعلم عن بعد، تبعاً لمتغير الجنس والمستوى التعليمي والتقدير العام على مستوى الأداة ككل. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات طلبة الدراسات بالجامعات الفلسطينية نحو تكنولوجيا التعلم عن التعلم عن بعد تبعاً لمتغير الجامعة ولصالح الجامعة الإسلامية. Abstract : The attitude towards distance learning technology and its related with some variables with post graduate students at Palestinian universities. The study was conducted to identify the attitudes of post graduate students in Palestinian universities. The sample consisted of (91)male and female post graduate students enrolled in higher studies programs in the Education colleges in Al-Aqsa, AlAzhar and the Islamic University. The researchers employed the descriptive analytical approach, .Besides, they designed and used an attitudes towards distance learning scale. Data analysis uncovered the following findings: (1)-post graduate students attitudes as measured by all the scale domains. was (72.2%). This indicated that the subjects' attitudes towards distance learning was positive. (2)-There were no statistically significant differences in the subjects' responses attributable to sex and academic level. (3)-There were statistically significant differences in the subjects' attitudes towards distance learning due to the university variable and in favour of Gaza Islamic University.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الاتجاه، تكنولوجيا التعلم عن بعد، طلبة الدراسات العليا The attitude, distance learning technology, graduate student
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 11:34
Last Modified: 18 Mar 2018 11:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/164

Actions (login required)

View Item View Item