واقع ممارسات مشرفي الرياضيات لأدوارهم المأمولة في مجتمع المعرفة وعلاقتها باتجاهات معلميهم نحو الإشراف التربوي

عطوان, أسعد حسين (2015) واقع ممارسات مشرفي الرياضيات لأدوارهم المأمولة في مجتمع المعرفة وعلاقتها باتجاهات معلميهم نحو الإشراف التربوي. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 19 (1). pp. 186-218. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. أسعد عطوان - 7.pdf - Published Version

Download (308kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى تحديد ممارسات مشرفي الرياضيات لأدوارهم المأمولة في مجتمع المعرفة، وبيان علاقتها باتجاهات معلميهم نحو الإشراف التربوي، وتكونت عينة الدراسة من (81) معلماً ومعلمة موزعين على المدارس الثانوية، والأساسية العليا، وتم اختيارهم بطريقة طبقية حسب الجنس والمرحلة، وبطريقة عشوائية بسيطة لكل مستوى منها، واستخدم الباحث استبانة الممارسات الاشرافية المكونة من(53) فقرة، ومقياس الاتجاهات المكون من(20) فقرة، وكلاهما من إعداد الباحث، واتبع الباحث في دراسته المنهج الوصفي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - حصلت مجالات الممارسات الاشرافية ككل على وزن نسبي مقداره(73.2%). بينما كانت اتجاهات معلمي الرياضيات نحو مشرفيهم(72.04%). - وجود علاقة ارتباطية بين الممارسات الاشرافية، واتجاهات معلمي الرياضيات نحو الإشراف. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الممارسات الاشرافية تعزى لمتغير جنس المعلم. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الممارسات الاشرافية تعزى للمرحلة التعليمية . Abstract : The reality of practices of mathematics supervisors for their expected rules in the knowledge society, and its relationship with teachers attitudes toward the educational supervision. The study aimed to recognize the reality of practices of mathematics supervisors for their expected rules in the knowledge society, and its relationship with teachers attitudes toward the educational supervision. The sample of study included (81)teachers from secondary and high primary schools. They were chosen in stratified manner due to gender and level, and with simple random way for all levels. The researcher used the supervisory practices questionnaire which contains(53) items, and the attitudes measurement which contains(20) items, the researcher prepared both of them, the researcher used the descriptive approach, the research achieved the following results: - The supervisory practices area had a total proportional weight (73.2%). The teachers attitudes towards their supervisors was(72.04%). - There is relationship between the supervisory practices and the teachers attitudes towards supervision. - There is no statistically Significant differences in the supervisory practices which related to the teachers' gender. - There is no statistically significant differences in supervisory practices which related to education stage.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 11:28
Last Modified: 15 Mar 2018 07:43
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/163

Actions (login required)

View Item View Item