درجة توظيف معلمي العلوم للتدريس البنائي في حصص العلوم بمحافظات غزة وعلاقته ببعض المتغيرات

الزعانين, جمال عبد ربه (2015) درجة توظيف معلمي العلوم للتدريس البنائي في حصص العلوم بمحافظات غزة وعلاقته ببعض المتغيرات. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 19 (1). pp. 154-185. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. جمال الزعانين - 6.pdf - Published Version

Download (304kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى معرفة درجة توظيف معلمي العلوم للتدريس البنائي في حصص العلوم بمحافظات غزة وعلاقته بكل من: المرحلة الدراسية، النوع الاجتماعي للمعلمين، سنوات الخبرة في التدريس، الجهة المشرفة على المدارس، والمؤهل العلمي لهم. اختيرت عينة عشوائية مكونة من(70)معلماً ومعلمة من مدارس وكالة الغوث الدولية، ومدارس السلطة الوطنية الفلسطينية بقطاع غزة، استخدم الباحث بطاقة ملاحظة الموقف التعليمي تضمنت مجالات التدريس البنائي في العلوم، حيث نفذ الباحث(70)زيارة صفية بواقع زيارة واحدة لكل فرد من أفراد العينة. وبعد جمع البيانات وتحليلها كشف النتائج أن معلمي العلوم بمدارس قطاع غزة يوظفون مبادئ التدريس البنائي بصورة منخفضة بشكل عام، كما أشارت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية بين المعلمين في التدريس البنائي تغزي إلى كل من: النوع الاجتماعي(ذكور/إناث)، والمؤهل العلمي(بكالوريوس، أعلى من البكالوريوس). في حين وجدت فروق دالة إحصائيا بينهم تعزى إلى متغير المرحلة الدراسية لصالح معلمي المرحلة الأساسية، سنوات الخبرة لصالح المعلمين الذين لديهم من(5-10)سنوات، والجهة المشرفة لصالح معلمي وكالة الغوث الدولية. Abstract : The degree of Employing The Science Teachers of Constructivist Instruction in Their Science lessons in Gaza Government and its Relationship with Some Variables. This study aimed to identify the degree of Employing The Science Teachers of Constructivist Instruction in Their Science lessons in Gaza Government and its Relationship with Some Variables: Educational stage, Gender, Experience, supervision, and Qualifications. To achieve these objectives, A sample of (70) Science teachers were selected from both of UNRWA and the palest inane ministry of education schools from north Gaza. Teaching observation tool was used to observe seventy classrooms to examine the degree of employing the constructivist instruction by science teachers. After data collection and analyzing, results showed that the degree of constructivist practice of science teachers has been low in general. Results also indicated that there were no statistically significant differences in the degree of constructivist practice according to gender, qualifications. Finally, there was a statistically significant differences according to: educational stage in favor of basic stage , experience in favor of science teachers who have(5-10) years, and supervision in favor of the UNRWA science teachers.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 11:19
Last Modified: 15 Mar 2018 09:32
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/162

Actions (login required)

View Item View Item