أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء في النرجسية العصابية وعلاقتها بمستوى تقدير الذات

الهلول, إسماعيل عيد (2015) أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء في النرجسية العصابية وعلاقتها بمستوى تقدير الذات. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 19 (1). pp. 110-153. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. إسماعيل الهلول 5.pdf - Published Version

Download (408kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف لواقع تأثير أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بجنس الطالب وتقدير الذات. تكونت عينة الدراسة من(710) طالباً وطالبة من طلبة الثالث الثانوي من منطقة شمال غزة منهم(318) طالباً و393 طالبة، اختيروا بطريقة عشوائية من(16) مدرسة منهم(6)مدارس للذكور و(10) مدارس للإناث. صنفت أفراد عينة الدراسة بناء على مقياس المعاملة الوالدية إلى فئتين، فئة طلبة ذوو أساليب المعاملة الإيجابية وعددها(355) وفئة طلبة ذوو أساليب المعاملة السالبة وعددها(355)، وصنف مقياس تقدير الذات إلى فئتين فئة طلبة ذوو تقدير الذات المرتفع وعددها(404)وفئة طلبة ذوو تقدير الذات المنخفض وعددها(356). كما طبق مقياس النرجسية العصابية على عينة الدراسة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى النرجسية العصابية متدنيٍ لدى عينة الدراسة، كما توصلت إلى وجود علاقة ارتباط موجبة بين النرجسية العصابية وتقدير الذات وأساليب المعاملة الوالدية، وكذلك توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية الإيجابية وأساليب المعاملة الوالدية السالبة في النرجسية العصابية لصالح الطلبة ذوي أساليب المعاملة السالبة. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات المرتفع وتقدير الذات المنخفض في النرجسية العصابية لصالح الطلبة ذوي تقدير الذات المنخفض. ولقد تفوق كل من الذكور والإناث ذوي تقدير الذات المنخفض على الطلبة ذوي تقدير الذات المرتفع في النرجسية العصابية، في حين أظهر كل من الذكور والإناث مستوى متقارب في النرجسية العصابية. Abstract : Methods of parental treatment as perceived by their children in the neurotic narcissism and its relationship to the level of self-esteem. The study aims to examine the impact of parental treatment methods as perceived by their children and its relation to the sex of the student and self– esteem. the study sample consisted of(710)students from the k12 students from the area of northern Gaza, including 318 male and 393 female students, chosen randomly from(16) schools.(6)of them, schools for male students and 10 of female students .members of the study sample are classified into two categories based on scale of parental treatment. the first category of students, treated positively by their parents, consists of (355) students and the second category of students, treated negatively by their parents consists of (355)students. in regard to self-esteem, students are classified into two categories. the first category with high self – esteem ,students are classified into two categories . the first category with high self-esteem consists of (404)students while the second category with low self-esteem consists of (356). The scale of neurotic narcissism has been applied on the study sample. Results of the study revealed that the level of neurotic narcissism is low and there is a positive correlation between neurotic narcissism, self –esteem and methods of parental treatment. the study has also shown that there are statically significant differences between the methods of positive parental treatment and methods of negative parental treatment in neurotic narcissism for the benefit of students with negative parental treatment. there are also statistically significant differences betwwen high self –esteem and low self –esteem in the neurotic narcissism in favor of students with low self-esteem. the paper concludes that males and females with low self –esteem have shown greater degree of neurotic narcissism than students with high self –esteem.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: النرجسية العصبية، أساليب المعاملة الوالدية، تقدير الذات neurotic narcissism, parents rearing styles, self-esteem
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 09:47
Last Modified: 15 Mar 2018 11:26
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/161

Actions (login required)

View Item View Item