دور الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة في تنمية وعي الطلاب بالثقافة الأمنية لمواجهة المخاطر الأمنية

سلمان, محمد إبراهيم and عسلية, محمد إبراهيم (2016) دور الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة في تنمية وعي الطلاب بالثقافة الأمنية لمواجهة المخاطر الأمنية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 20 (S E). pp. 1-45. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. محمد سلمان.pdf - Published Version

Download (338kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة في تنمية وعي الطلاب بالثقافة الأمنية لمواجهة المخاطر الأمنية، ولتحقيق الأهداف أجريت الدراسة على عينة قوامها (600) طالب وطالبة من الجامعات في قطاع غزة، طبقت عليها استبانة مكونة من (48) فقرة موزعة على أربعة مجالات، وتم بناء الاستبانة من خلال قائمة المخاطر الأمنية التي تم إعدادها لتحقيق أهداف الدراسة، أما المجالات الأربعة التي تكونت منها الاستبانة في هذه الدراسة فهي: إدارة الجامعة، أعضاء هيئة التدريس، المناهج والمقررات الدراسية، الأنشطة الطلابية، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن: - الجامعات الفلسطينية لديها القدرة على تنمية وعي الطلاب بالثقافة الأمنية لمواجهة المخاطر الأمنية بنسبة تزيد عن (50%). - مجال عضو هيئة التدريس حصل على الرتبة الأولى بوزن نسبي (64.40%)، وتلاه في الرتبة الثانية مجال المناهج الدراسية بوزن نسبي (64.03%)، وإدارة الجامعة جاء في الرتبة الثالثة بوزن نسبي (59.33%)، بينما جاء مجال الأنشطة الطلابية في الرتبة الرابعة بوزن نسبي (56.27%)، أما الدرجة الكلية للمقياس فحصلت على وزن نسبي ( 61.01%). - وجود فروق بين جامعة الأقصى وجامعة الأزهر لصالح جامعة الأزهر, ووجود فروق بين جامعة الأقصى والجامعة الإسلامية لصالح الجامعة الإسلامية. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وعي الطلاب بالثقافة الأمنية تعزى لمتغير التخصص. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وعي الطلاب بالثقافة الأمنية تعزى لمتغير المستوى الدراسي(الأول، الرابع) ولقد كانت الفروق لصالح المستوى الأول. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وعي الطلاب بالثقافة الأمنية تعزى لمتغير الجنس وقد كانت الفروق لصالح الذكور. Abstract : The role of Palestinian universities in Gaza Governates in the Development of Students' Awareness of Security Culture to face Security Risks. The present study aims at identifying the role of the Palestinian universities in Gaza Governorates in the development of students' awareness of security culture to face security risks. In order to achieve the objectives, the study was conducted on a sample of 600 male and female students from universities in the Gaza Strip. It is a questionnaire which consists of (48) items which are divided into four areas. The questionnaire is based on a list of security risks that are set up to achieve the objectives of the study. The four areas which form the questionnaire of study are: university administration, faculty staff, curricula, teaching courses and student activities. The study concludes the following results, 1-Palestinian universities have the ability to develop students' awareness of security culture to face security risks by more than 50%. 2-In the field of faculty staff, it has got the first rank with relative percentage of (64.40%), followed by the field of curricula in the second grade with a percentage of (64.03%).The university administration has come in the third rank with a percentage of (59.33%) while the area of student activities finishes last with the percentage of (56.27%). The total score of all is 61.01% 3-There are differences between the Al Aqsa university and the University of Al-Azhar in favor of Al-Azhar University, and there are differences between the Al-Aqsa University and the Islamic University for the benefit of the Islamic University. 4-There is lack of statistically significant differences in the students' awareness of security culture due to the variable of specialization. 5-There are no statistically significant differences in the students' awareness of security culture due to the variable of study levels (I, IV) and have been differences in favor of the first level. 6-There are no statistically significant differences in the students' awareness of security culture due to the variable of gender differences which have been in favor of males.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 08:12
Last Modified: 18 Mar 2018 11:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/155

Actions (login required)

View Item View Item