دور الخدمة الاجتماعية في التخفيف من حدة مشكلة العلاقات الاجتماعية للمسنين من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في مجال رعاية المسنين

عبد الرازق, خليل إبراهيم (2016) دور الخدمة الاجتماعية في التخفيف من حدة مشكلة العلاقات الاجتماعية للمسنين من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في مجال رعاية المسنين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 20 (2). pp. 326-356. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د خليل إبراهيم عبد الرازق 11.pdf - Published Version

Download (304kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الخدمة الاجتماعية في التخفيف من حدة مشكلة العلاقات الاجتماعية للمسنين من وجهة نظر الأخصائيين العاملين في مجال رعاية المسنين، والكشف عن دور الخدمة الاجتماعية باختلاف: العمر، مكان السكن، الحالة الاجتماعية، المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي نظراً لملاءمته لأغراض الدراسة. واشتملت هذه الدراسة الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في مؤسسات الرعاية والخدمة الاجتماعية في كل من: سلفيت ونابلس وطولكرم وجنين والبالغ عددهم(17) أخصائياً وأخصائية، وأستخدم الباحث استبانة لقياس دور الخدمة الاجتماعية للتخفيف من حدة مشكلة العلاقات الاجتماعية للمسنين مكونة من (30) فقرة موزعة على مجالين، حيث أخضعت لمقياس معامل الثبات "كرونباخ ألفا" (Cronbach (alpha للتأكد من سلامة الأداة المستخدمة، وقد استخدم للتأكد من الفرضيات تحليل التباين الأحادي(One Way ANOVA) اختبار (ت) للمجموعتين المستقلتين(Independent T-test) . وأظهرت نتائج الدراسة أن للخدمة الاجتماعية دوراً فعالاً في التخفيف من حدة مشكلة العلاقات الاجتماعية للمسنين وقد أوصى الباحث بضرورة أن تلعب الجامعات الفلسطينية كافة دوراً أكثر فاعلية في كل مجال يساعد على حماية المجتمع الفلسطيني من التفكك. Abstract : The role of social work in limiting the problem of social relations for the elderly. This study aims to identify the role of social service in eliminating the social relationships among elder people according to the social workers' point of view who take care works of the elderly peoply. Also, it aims to identify several variables such as age, place of residence, marital status, academic qualification and years of experience . In order to achieve the study purpose, a questionnaire consist of 30 items distributed among 17individuals of the sudy sample working in social care in the city of Salfeet, Nablus, Tulkarem and Jenin. The validity of the study tool has been measured by using (Alph Kronbach Tes. Also, One Way ANOVA test and Independent T- Test have been used in order to test the study Hypotheses. The study results show that the an effective role of the social service in eliminating the social relationships among elderly people according to there social workers' point of view. the study results, comes out with many recommendations which suggest the roles of the Palestinian universities in each aspect in order to protect the Palestinian community.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الخدمة الاجتماعية، العلاقات الاجتماعية، المسنون Social service , social relationships. Elderly
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Social Sciences
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Feb 2018 07:58
Last Modified: 15 Mar 2018 09:29
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/154

Actions (login required)

View Item View Item