فاعلية برنامج إرشادي معرفي- سلوكي في خفض إدمان الإنترنت لدى عينة من الطلبة الجامعيين

شاهين, محمد أحمد (2016) فاعلية برنامج إرشادي معرفي- سلوكي في خفض إدمان الإنترنت لدى عينة من الطلبة الجامعيين. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 20 (2). pp. 273-305. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
محمد أحمد شاهين 9.pdf

Download (456kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التحقق من فاعلية برنامج إرشادي معرفي- سلوكي في خفض مستوى إدمان الإنترنت لدى عينة من الطلبة الجامعيين. وتكونت عينة الدراسة التجريبية من (60) ستين طالباً وطالبة، منهم(30) في المجموعة التجريبية، و(30) في المجموعة الضابطة، ممن كانت درجاتهم مرتفعة وفوق درجة القطع على مقياس إدمان الإنترنت. طبق البرنامج الإرشادي على المجموعة التجريبية في اثنتي عشرة جلسة، مدة كل منها (75- 90) دقيقة، وبواقع جلسة واحدة أسبوعياً. وطبق مقياس الدراسة على المجموعتين التجريبية والضابطة قبل وبعد انتهاء البرنامج الإرشادي، وكذلك بعد مرور فترة متابعة مدتها شهرين من انتهاء البرنامج. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس إدمان الإنترنت، مما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي في خفض إدمان الإنترنت، وأظهرت النتائج أيضاً استمرارية فاعلية البرنامج الإرشادي المطبق بعد المتابعة. وبالإجمال، فإن البرامج الإرشادية يمكن أن تكون أداة فاعلة تطبق وتعمم في مؤسسات التعليم العالي الفلسطينية. Abstract : Effectiveness of a Cognitive-Behavioral Counseling Program in Reducing Internet Addiction among a Sample of University Students. Abstract: The study aimed to investigate the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program in reducing Internet addiction among university students. The sample for the experimental study consisted of (60) male and female students, (30) in the experimental group, and (30) in the control group, who scored over the predetermined average in internet addiction. The counseling program was applied to the experimental group in twelve sessions, one session per week; (75-90) minutes each. Post tests for the two groups were taken before and after the end of the program, and two months later for follow-up purpose. The results showed significant statistical differences at (α≤0.05) between the experimental group and the control group. In long-term measures of internet addiction, indicating the effectiveness of the counseling program in decreasing Internet addiction. It also showed continued effectiveness of the counseling program, through follow-up, which indicates positive long-term effects on internet addiction. In conclusion: Counseling programs can be an effective method to be implemented and generalized to all academic institutions in Palestine.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: برنامج إرشادي، إرشاد معرفي- سلوكي، إدمان الإنترنت، طلبة الجامعة Counseling program, cognitive- behavioral therapy, addiction, university students
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 06 Feb 2018 12:41
Last Modified: 18 Mar 2018 11:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/151

Actions (login required)

View Item View Item