تطبيق تكنولوجيا المعلومات في قطاع الخدمات السياحية: أثر استخدام نظام الحجز الالكتروني في تحسين خدمة الزبائن في فنادق الخمس نجوم في الأردن

ملكاوي, نازم محمود (2016) تطبيق تكنولوجيا المعلومات في قطاع الخدمات السياحية: أثر استخدام نظام الحجز الالكتروني في تحسين خدمة الزبائن في فنادق الخمس نجوم في الأردن. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 20 (1). pp. 175-205. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. نازم ملكاوي_ 6.pdf - Published Version

Download (415kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى نظم الحجز الالكتروني ودورها في تحسين خدمة الزبائن في فنادق الخمس نجوم في الأردن، تكون مجتمع الدراسة من جميع فنادق الخمس نجوم في الأردن البالغ عددها (22) فندقاً، حيث تم اختيار عينة عشوائية من سبعة فنادق وبنسبة 32% من مجتمع الدراسة. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة وزعت على (122) عاملاً في الفنادق وبطريقة عشوائية على المستويات الإدارية الثلاثة وممن لهم علاقة مباشرة بالعمل في هذه الأنظمة، استرجع منها (93) بنسبة 76%. وخلصت الدراسة إلى أن نظم الحجز الالكتروني في فنادق الخمس نجوم في الأردن تتوفر بدرجة عالية من الكفاءة، وأن لنظم الحجز الإلكتروني المستخدمة أثراً ذو دلالة إحصائية على تطوير الخدمة بشكل عام. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بنظم الحجز الإلكتروني وتطويرها والتشارك في المعلومات بين الفنادق بما يعزز دورها في تحسين الخدمات المقدمة. Abstract : The Role of Electronic Booking Systems in Improving the Level of services Study at Jordanian Five-Star Hotels. This study aimed to investigate the level of Electronic Booking Systems, and its role in improving the Level of services at Jordanian Five-Star Hotels. To achieve this, a sample of (7) hotels were chosen randomly from (22) hotels. A questionnaire was developed and distributed to (122) hotel employees, only, (93) were recovered. The study found out some results, the most apparent one that Electronic Booking Systems available at high rates, and there is a significant statistical relationship between Electronic Booking Systems and improving services at (α ≤ 0.01), in the Jordanian Five-star Hotels. The study has suggested some further recommendations; building a synergy between hotels to share information and abilities about Electronic Booking Systems, updating Electronic Booking Systems and strengthening its role in improving the level of services introduced by hotels.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: نظم الحجز الالكتروني، تحسين خدمة الزبائن, فنادق الخمس نجوم، الأردن Electronic Booking Systems, Hotel services, Jordanian Five-star Hotels, Jordan
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 06 Feb 2018 08:17
Last Modified: 12 Mar 2018 10:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/140

Actions (login required)

View Item View Item