أثر اختلاف تصميم واجهتي تفاعل الكتاب الالكتروني (HTML / PDF) على تنمية مهارات تصميم مواقع الويب التعليمية لدى طلبة قسم التكنولوجيا بجامعة الأقصى

العجرمي, سامح جميل (2016) أثر اختلاف تصميم واجهتي تفاعل الكتاب الالكتروني (HTML / PDF) على تنمية مهارات تصميم مواقع الويب التعليمية لدى طلبة قسم التكنولوجيا بجامعة الأقصى. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 20 (1). pp. 206-236. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. سامح العجرمي _ 7.pdf - Published Version

Download (421kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف هذا البحث إلى التعرف على فعالية اختلاف تصميم واجهتي تفاعل الكتاب الالكتروني على تنمية مهارات تصميم مواقع الويب التعليمية لدى طلبة قسم التكنولوجيا بجامعة الأقصى, وتكونت عينة البحث من 24 طالبة تم اختيارهن بطريقة قصدية من مجتمع البحث, وقد استخدم الباحث التصميم التجريبي القائم على المجموعتين التجريبيتين(المجموعة التجريبية الأولى التي تستخدم الكتاب الالكتروني المعد بواجهة تفاعل بصيغة Htmlوالمجموعة التجريبية الثانية التي تستخدم الكتاب الالكتروني المعد بواجهة تفاعل بصيغة Pdf)، مع التطبيق البعدي لأداتي البحث(الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة), حيث توفر لأداتي البحث دلالات الصدق والثبات المناسبة, وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة, ترجع إلى اختلاف واجهة تفاعل الكتاب الالكتروني, ولصالح المجموعة التجريبية الأولى, وقد قدم البحث عدداً من التوصيات من أهمها الاهتمام بدراسة العناصر المرتبطة بواجهات التفاعل وتصميمها في تصميم وإنتاج الكتب الالكترونية. Abstract : The Impact of difference in two user interface design for e-book on developing the skills of educational websites design among the students of technology department at al-Aqsa university. This research aimed at investigating the impact of difference in two user interface design for e-book on developing the skills of educational websites design among the students of technology department at al-Aqsa university, A purposive sample of 24 female students were chosen from the population of the study, The researcher used an experimental design based on two experimental groups (The first group used an e- book with HTML interface design, The second used an e-book with PDF interface design), indicators of reliability and validity for the tools (an achievement test and observation card) were verified. The results of the post application of the tools showed a statistically significant differences between the mean score of the two groups, these differences attributed to the difference of the user interface design, were in favor of the first group, The researcher proposed some recommendations, the main one was examining different items related to user interface in the design and production of e-book.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 06 Feb 2018 08:12
Last Modified: 12 Mar 2018 10:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/139

Actions (login required)

View Item View Item