الريادة الاستراتيجية لدى إدارات الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية، وعلاقتها بجودة المخرجات التعليمية

عامر, ياسر محمد (2020) الريادة الاستراتيجية لدى إدارات الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية، وعلاقتها بجودة المخرجات التعليمية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة-ياسر-محمد-عامر-.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

 هدف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة ممارسة إدارات الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة للريادة الاستراتيجية وعلاقتها بجودة المخرجات التعليمية.  منهج الدراسة: استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي.  مجتمع الدراسة وعينتها: تكونت عينة الدراسة من (168) عضو هيئة تدريس يعملون في الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية (الأزهر، الإسلامية، الأقصى) يمثلون نسبة (32%) من مجتمع الدراسة المتكون من (531) عضو هيئة تدريس، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية.  أداة الدراسة: قام الباحث باستخدام الاستبانة كأداة للدراسة.  أهم نتائج الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لممارسة إدارات الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية للريادة الاستراتيجية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس؛ حصلت على وزن نسبي (79.72%) أي بدرجة كبيرةـ 2. أن الدرجة الكلية لتقدير مستوى جودة المخرجات التعليمية لبرامج الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس؛ حصلت على وزن نسبي (80.12%) أي بدرجة كبيرة،. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05)≥α) بين متوسطات تقدير أفراد العينة (أعضاء هيئة التدريس) لدرجة ممارسة إدارات الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة للريادة الاستراتيجية تعزى لمتغيرات: (الجنس، التخصص الأكاديمي، سنوات الخدمة). 4. وجود فروق بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة ممن رتبتهم العلمية أستاذ مساعد وممن رتبتهم العلمية أستاذ دكتور، وكانت الفروق لصالح من رتبتهم العلمية أستاذ دكتور . 5. وجود فروق بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة إدارات الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة للريادة الاستراتيجية، وكذلك لمستوى جودة المخرجات التعليمية لبرامج الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة ممن يعملون في جامعة الأقصى من جهة وممن يعملون في جامعتي الأزهر والاسلامية من جهة أخرى وكانت الفروق لصالح أعضاء هيئة التدريس في الدراسات العليا بالجامعات لفلسطينية ممن يعملون في جامعتي الأزهر والاسلامية . 6. وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05)≥α) بين متوسطات تقدير أفراد العينة (أعضاء هيئة التدريس) لمدى ممارسة إدارات الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة للريادة الاستراتيجية، ومتوسطات تقديراتهم لمستوى جودة المخرجات التعليمية ، حيث بلغ معامل الارتباط بين الدرجة الكلية للريادة الاستراتيجية والدرجة الكلية لجودة المخرجات التعليمية (826.)  وقد أوصت الدراسة بما يلي: 1.أن تستفيد الجامعات من المسح الشامل الدوري لسوق العمل واحتياجاته من خريجيها، ووضع خططها بناء على نتائج هذا المسح. 2. أن تخصص الجامعة جزءاً من مواردها المالية لتدريب الأعضاء ذوي المواهب الريادية. 3. بناء شراكات استراتيجية مع مؤسسات المجتمع المحلي. 4. العمل على تنويع الجامعات لمصادر دخلها بما فب ذلك تحويل مشاريع أعضائها وطلبتها العلمية إلى منتوجات خادمة لمؤسسات المجتمع ومواطنيه. 5. تشجيع الجامعات لأعضاء هيئة التدريس وطلابها للمشاركة في المؤتمرات والندوات العلمية والبحوث العلمية خارج الجامعة. Abstract Strategic Entrepreneurship of the Postgraduate Studies Departments in Palestinian Universities in Gaza Governorates and its Relationship to the Quality of the Educational Outcomes Prepared by: Yaser Muhammed Amer Supervised by: Dr. Naj Rajab Sukar Study Aim: This study aimed to identify the degree of practicing the strategic entrepreneurship of the postgraduate studies departments in Palestinian universities in Gaza governorates and its relationship to the quality of the educational outcomes. Study Methodology: The researcher utilized the descriptive analytical method. Study Population and Sample: The study sample comprised (168) teaching staff working in the postgraduate departments in the Palestinian universities, namely Al-Azhar, Islamic, Al-Aqsa, and Palestine. A stratified random sample , representing % 32 of the study population comprising (574) teaching staff , was selected. Study Tool: The researcher utilized the questionnaire as the study tool. The key Results of the Study: 1. The overall degree for the study sample estimation of practicing the strategic entrepreneurship in postgraduate departments in Palestinian universities from the perspective of the teaching staff has obtained a relative weight of (%79.72), i.e. a large degree. 2. The overall degree for estimating the quality level of the educational outcomes of the postgraduate studies programs in Palestinian universities from the perspective of the teaching staff has obtained a relative weight of (%80.12), i.e. a large degree. 3. There are no statistically significant differences at ( a≤ 0.05 ) level attributable to variables like gender, academic specialization and years of service among the averages of the study sample estimations regarding the degree of practicing the strategic entrepreneurship in the postgraduate departments in Palestinian universities in Gaza governorates. 4. There are differences among the averages of the study sample estimations between those whose academic rank is assistant professor and those whose academic rank is professor doctor in favor of the latter. 5. There were differences among the averages of the study sample estimations regarding the practice level of the strategic entrepreneurship in postgraduate departments in Palestinian universities between those who work at Al-Aqsa University on the one hand, and those who work at the Al-Azhar and Islamic Universities on the other hand. The differences were in favor of the postgraduate departments’’ teaching staff working at the latter universities. 6. There was a statistically significant positive correlation at ( a ≤ 0.05 ) level between the averages of the study sample individuals’ estimations regarding the degree of practicing the strategic entrepreneurship in the postgraduate studies departments in Palestinian universities and the averages of their estimations of the quality of the educational outcome. The correlation coefficient between the overall degree of the strategic entrepreneurship and the overall degree of the educational outcomes reaches ( .826 ). Most Important Recommendations of the Study: 1- It is recommended that universities conduct a periodic and comprehensive survey of the labor market and its needs of their graduates, and implement its plans based on the results of this survey. 2-It is also recommended that universities allocate part of its financial resources to train members with entrepreneurial talents. 3- Besides, universities shall build strategic partnerships with local community institutions. 4- Moreover, universities shall diversify their sources of income, including converting their members’ and students’ academic projects into products that serve the community institutions and its citizens. 5- Furthermore, it is a vital recommendation for the universities to encourage their teaching staff and students to participate in scientific conferences, seminars and scientific researches outside the university.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: الريادة الاسترتيجية ، المخرجات التعليمية، الدراسات العليا، محافظات غزة. Strategic entrepreneurship, educational outcomes, postgraduate studies , Gaza governorates.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 08:09
Last Modified: 08 Jul 2020 08:09
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1313

Actions (login required)

View Item View Item