درجة توافر أبعاد العدالة التنظيميّة في مديريات التّربية والتّعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بالرضا الوظيفي من وجهة نظر العاملين فيها

أبو لبدة, همام فريد (2020) درجة توافر أبعاد العدالة التنظيميّة في مديريات التّربية والتّعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بالرضا الوظيفي من وجهة نظر العاملين فيها. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
همام أبو لبدة.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدّراسة للتعرف إلى درجة توفر أبعاد العدالة التنظيمية في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بالرضا الوظيفي من وجهة نظر العاملين فيها، في ضوء تأثير بعض المتغيرات الديمغرافية، وقد اتبعت الدّراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي الارتباطي، وقد قام الباحث بمسح مجتمع الدّراسة، والبالغ (330) من العاملين في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة من كلا الجنسين –بعد استثناء العينة الاستطلاعية- مسحًا شاملًا، وقد استجاب منهم استجابة سليمة (212) عاملًا وعاملة يمثلون نسبة (64.2%) من مجتمع الدّراسة، ومثلت الاستبانة أداة الدّراسة، وقد توصلت الدّراسة إلى النتائج الآتية: 1. أنّ الدرجة الكلية لدرجة توافر أبعاد العدالة التنظيمية في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة من وجهة نظر العاملين فيها؛ حصلت على وزن نسبي (71.37%) أي بدرجة كبيرة، أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية؛ فكان على النحو الآتي: [جاء بُعد "عدالة التعاملات" في المرتبة الأولى بوزن نسبي (74.68%) وبدرجة كبيرة، يليه بُعد "العدالة الإجرائية" في المرتبة الثانية بوزن نسبي (70.80%) وبدرجة كبيرة، ثم جاء بُعد "العدالة التوزيعية"، في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (69.55%) وبدرجة كبيرة]. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة توافر أبعاد العدالة التنظيمية في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة تُعزى لمتغيّرات (الجنس والمديرية وسنوات الخبرة، المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي). 3. أنّ الدرجة الكلية لتقدير عينة الدّراسة لمستوى الرضا الوظيفي لدى العاملين في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة، حصلت على وزن نسبي (77.20%) أي بدرجة كبيرة، أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية؛ فكان على النحو الآتي: [جاء بُعد "العلاقات الإنسانية" في المرتبة الأولى بوزن نسبي (80.86%) وبدرجة كبيرة، يليه بُعد "الانتماء للعمل"، في المرتبة الثانية بوزن نسبي (73.53%) وبدرجة كبيرة]. 4. وجود علاقة طردية موجبة ارتباطيّة دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدّراسة لدرجة توافر أبعاد العدالة التنظيمية في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة ومستوى تقديراتهم لمستوى الرضا الوظيفي لدى العاملين فيها. وقد أوصت الدّراسة بما يأتي: 1. عقد دورات تأهيلية للعاملين في وزارة التربية والتعليم ومديرياتها من أجل تناول فنيات التعامل الإداري بينهم وبين مسؤوليهم من ناحية، وبين عملائهم من الجمهور من ناحية أخرى. 2. عقد ورش عمل بين الفينة والأخرى لمناقشة القرارات المتعلقة بالوظيفة التعليمية ومتطلبات الرقي بها. 3. التعميم من قبل وزارة التربية التعليم على مسؤوليها بضرورة التعامل مع العاملين بطريقة موضوعية وعادلة. 4. تقديم وزارة التربية والتعليم لرزمة من المحفزات للعاملين في الحقل التعليمي على مجهوداتهم.   Abstract The study aimed to identify the degree of availability of the dimensions of organizational justice in the directorates of education in the governorates of Gaza and its relationship to job satisfaction from the viewpoint of employees in the light of the impact of some demographic variables. The study followed the descriptive approach in its analytical field, and the researcher surveyed the study population, which amounted to (330) Of the workers in the directorates of education in the governorates of Gaza of both sexes - after excluding the survey sample - a comprehensive survey, of whom a healthy response (212) workers and workers representing (64.2%) of the study population responded, and the questionnaire represented the study tool, The study reached the following results: 1. The overall degree of the degree of availability of the dimensions of organizational justice in the directorates of education in the governorates of Gaza from the point of view of the workers in them; they obtained a relative weight (71.37%), that is, a large degree. As for the arrangement of the dimensions of the questionnaire according to their relative weights, it was as follows: "Fairness of dealings" is ranked first with relative weight (74.68%) and by a large degree, followed by "procedural justice" in the second place by relative weight (70.80%) and by a large degree, then came after "distributive justice", third with relative weight (69.55%) And to a great extent]. 2. There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample population estimates to the degree of availability of organizational justice dimensions in the directorates of education in Gaza governorates due to the variables (gender, directorate, years of experience, job title, educational qualification). 3. The total score for estimating the study sample for the level of job satisfaction among workers in the directorates of education in the governorates of Gaza gained a relative weight (77.20%), that is to say, a large degree. As for the arrangement of the questionnaire dimensions according to their relative weights, it was as follows: [It came after "Relationships" Humanity "is ranked first with relative weight (80.86%) and to a large degree, followed by" affiliation to work ", second place with relative weight (73.53%) and to a large degree]. 4. There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample population estimates of the level of job satisfaction among workers in the directorates of education in Gaza governorates due to the two variables (gender, educational qualification). 5. The presence of a positive, statistically significant positive correlation at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates to the degree of the availability of organizational justice dimensions in the directorates of education in the governorates of Gaza and the level of their estimates of the level of job satisfaction among workers in it. The study recommended the following: 1. Holding qualifying courses for workers in the Ministry of Education and its directorates in order to address the techniques of administrative interaction between them and their officials on the one hand, and their clients from the public on the other hand. 2. Holding workshops from time to time to discuss decisions related to the educational position and the requirements for promotion thereof. 3. The circular by the Ministry of Education on its officials that employees should be treated in an objective and fair manner. 4. The Ministry of Education provides a package of incentives to workers in the educational field for their efforts.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 08:04
Last Modified: 08 Jul 2020 08:04
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1312

Actions (login required)

View Item View Item