دَور مُديري مَدارس مُحافظات غزة في تعزيز القيم الجمالية بمدارسهم وسُبل تطويره

أبو حصيرة, هديل محمد (2019) دَور مُديري مَدارس مُحافظات غزة في تعزيز القيم الجمالية بمدارسهم وسُبل تطويره. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة ماجستير هديل ابوحصيرة.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة للتعرف إلى دور مديري مدارس محافظات غزة في تعزيز القيم الجمالية بمدارسهم وسبل تطويره، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، لملاءمته لموضوع وأهداف الدراسة، حيث تكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي المدارس الحكومية والأونروا في محافظات غزة والبالغ عددهم (19906) معلمًا ومعلمةً، وتكوّنت عينة الدراسة من (377) معلمًا ومعلمةً، ولجمع المعلومات والبيانات قامت الباحثة بتطبيق أداتان للدراسة وهما عبارة عن، الأداة الأولى، وهي المقابلة الشخصية للتعرف على واقع القيم الجمالية في المدارس من وجهة نظر المعلمين والمديرين، أما الأداة الثانية فهي الاستبانة، حيث تكونت من (6) مجالات متضمنة (53) فقرة، وقد تمت المعالجات الإحصائية باستخدام برنامج الرزم الإحصائية SPSS، وذلك باستخدام الانحرافات المعيارية، والمتوسطات الحسابية واختبار T-TEST لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي في اتجاه واحد One-Way- ANOVA . وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. مستوى دور مدير المدرسة تجاه (البيئة المدرسية وتجاه الأنشطة المدرسية والفعاليات وتجاه المجتمع المحلي ومؤسساته وتجاه المعلمين وتجاه الطلبة) جاء بمستوى عالٍ وتجاه (التمويل وتوفير الامكانات اللازمة) جاء بمستوى متوسط من تقدير أفراد العينة لدور مديري المدرسة في تعزيز القيم الجمالية بمدارسهم. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية، بين متوسطات درجات عينة الدراسة (المعلمين) تعزى لمتغير جنس المدير "الذكور والإناث" ، ومتغير تخصص المدير بين التخصصات العلمية والتخصصات الإنسانية، ومتغير جنس طلبة المدرسة، في جميع أبعاد مقياس دور مديري مدارس محافظات غزة في تعزيز القيم الجمالية بمدارسهم. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية، بين متوسطات درجات عينة الدراسة (المعلمين) تعزى لمتغير سنوات الخبرة للمدير كمدير لصالح فئة "أكثر من 10 سنوات"، ولمتغير جهة الإشراف على المدارس (حكومة، وكالة)، لصالح مدارس الوكالة، ومتغير المرحلة الدراسية لصالح المرحلة الأساسية العليا. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بما يلي: 1. تعزيز مفهوم القيم الجمالية لدى مديري مدارس محافظات غزة جميعها وبيان أهميتها من الجانب التربوي من خلال عقد ندوات وورش عمل لمديري المدارس من أجل رفع مستوى التذوق الفي والجمالي لديهم. 2. التنسيق المشترك بين مدير المدرسة والمجتمع المحلي والبلديات مع بعض المشاتل الزراعية لتوفير الجانب الجمالي بالمدرسة من خلال المشاركة في فعاليات تطوعية للاهتمام بالبيئة الجمالية في المدرسة وزراعة الأزهار والأشجار، والاهتمام بالحديقة المدرسية في حال وجودها. 3. استثمار طاقات ومواهب الطلبة الفنية خارج الدوام المدرسي لتزيين فراغات المدرسة. 4. حث الإدارات العليا على ضرورة توفير معلمي تربية فنية أساسيين في المدرسة وخاصة في المرحلة الأساسية الدنيا. 5. ضرورة إطْلاع مديري المدارس على كل ما هو جديد وخاص بالجانب الجمالي والفني للمحافظة على المظهر العام للمدرسة من أجل توفير بيئة مدرسية جاذبة ومحفزة للطلبة والمعلمين وأولياء الأمور. 6. اهتمام المعلمين بكافة تخصصاتهم بتعزيز القيم الجمالية من خلال المقررات الدراسية لديهم. 7. تبادل الخبرات بين مديري المدارس الأكثر تميزًا وجمالاً واهتمامًا ومديري المدارس الأقل اهتمامًا من خلال الزيارات التبادلية. 8. تضمين خطة المدرسة أهداف تهتم بالجانب الجمالي من خلال عقد أنشطة وفعاليات تخص المعلمين والطلبة. 9. استغلال حصص التربية الفنية في تنمية مواهب الطلبة الفنية ومتابعة مدير المدرسة لتلك الحصص ونتائجها خاصة في المرحلة الأساسية الدنيا. Abstract The role of school’s principals in Gaza Strip governorates in promoting the aesthetic values of their schools and means of developing it Researcher: Hadeel. M. Abu Hassira Supervisor: Dr. Mahmoud. I. Khalafallah The study aimed at identifying" the role of the principals of Gaza schools in promoting the aesthetic values in their schools and ways of developing it". The researcher used the descriptive approach to suit the subject and the objectives of the study. The study population consisted of all teachers of government schools and UNRWA in Gaza governorates (19906) teachers. The sample of the study consisted of (377) teachers. To collect information and data, the researcher applied two tools of study. The first tool, the personal interview, to identify the reality of aesthetic values in schools from the point of view of teachers and administrators. The second tool is a questionnaire, which consisted of (6) fields including (53) paragraphs. Statistical treatments were carried out using SPSS statistical software, standard deviations, arithmetic averages, T-TEST test for two independent samples, and one-way- ANOVA analysis. The results of the study are: 1. The level of the role of the headmaster towards (school environment, school activities and events, towards the local community and its institutions, teachers and students) came at a high level. 2. There are no statistically significant differences between the mean scores of the study sample (teachers) attributed to the gender variable of the principal "males and females", the variable of the principal's specialization between the scientific and humanitarian, and the gender of the school’s students, in all dimensions of the measure of the role of school’s principles in Gaza in promoting the aesthetic values in their schools. 3. There are statistically significant differences between the mean scores of the sample of teachers (teachers) attributed to the variable years of experience of the director as a director for the category of "more than 10 years", and to the variable of the supervising authority (government, UNRWA), for the UNRWA schools, and variable of school stage in favor of the high school stage. Recommendations: 1. Enhancing the concept of aesthetic values among the principals of all the governorates of Gaza and demonstrating their importance from the educational side through holding seminars and workshops for school administrators in order to raise the level of taste and aesthetic for them. 2. Joint coordination between the headmaster, local community and municipalities with some agricultural nurseries to provide the aesthetic aspect of the school by participating in volunteer activities to pay attention to the aesthetic environment in the school and plant flowers and trees, and holding attention to the school garden if existed. 3. To invest the students' technical talents outside school hours to decorate the school spaces. 4. Urging the higher administrations to provide the necessary technical education teachers in the school, especially at the primary stage. 5. The need to inform school administrators of all that is new, aesthetic and artistic, to maintain the overall appearance of the school in order to provide an attractive and stimulating school environment for students, teachers and parents. 6. Rising teachers interest, regarding their specialist, to promote the aesthetic values through their courses. 7. Exchange of experiences between the most distinguished, beautiful and interested principles and those who are less interested through holding exchange visits. 8. The school plan should include aesthetic goals through holding activities for teachers and students. 9. The exploitation of art education classes in developing students' artistic talents combined with the school principal's follow-up of those classes and their results, especially in the primary stage

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 08:01
Last Modified: 08 Jul 2020 08:01
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1311

Actions (login required)

View Item View Item