تقييم السياسات التربوية لوزارة التربية والتعليم الفلسطينية في الفترة 2007-2018م

فنانـة, هبـة عمـر (2019) تقييم السياسات التربوية لوزارة التربية والتعليم الفلسطينية في الفترة 2007-2018م. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية تقييم السياسات التربوية لوزارة التربية والتعليم الفلسطينية في الفترة 2007-2018 من وجهة نظر القادة التربويين، كذلك وضع مقترحات يمكن أن تسهم في تحسين صياغة السياسات التربوية الفلسطينية وتطبيقها. وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي بشكل أساسي، كما اتبعت المنهج التاريخي في استعراضها للسياسات التربوية من الفترة ما بين 2007- 2018. وقد اعتمدت الدراسة على أداتين الأولى تمثلت بالاستبانة التي تم إعدادها لتقييم السياسات التربوية، فيما كانت الأداة الثانية عبارة عن المقابلة للتعرف إلى رأي القادة التربويين في المقترحات التي يمكن أن تسهم في صياغة السياسات التربوية وتطبيقها. وتمثلت عينة الدراسة بعدد (159) مفردة بنسبة (36.6%) من حجم مجتمع البالغ (435)، حيث طبقت عليهم الأداة الأولى (الاستبانة)، كما تم مقابلة (10) من القادة التربويين الذين لهم باع طويل وخبرات متنوعة، وشغلوا مناصب قيادية في القطاع التربوي. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: 1. بلغت التقديرات التقييمية للسياسات التربوية الفلسطينية في الفترة 2007- 2018م، لأفراد العينة نسبة (68.63%) أي بدرجة كبيرة نسبياً، أما ترتيب أبعاد المحور حسب أوزانها النسبية، فكان على النحو التالي: (بعد سهولة التطبيق بوزن نسبي (70.48%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد الاستمرارية بوزن نسبي (70.11%) وبدرجة كبيرة، ثم بعد الشمولية بوزن نسبي(69.68%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد الملاءمة بوزن نسبي (68.42%) وبدرجة كبيرة، ثم بعد المشاركة بوزن نسبي (67.57%) وبدرجة متوسطة، يليه بعد الكفاءة بوزن نسبي (67.14%) وبدرجة متوسطة، وأخيراً بعد المرونة بوزن نسبي (67.01%) وبدرجة متوسطة). 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات التقديرات التقييمية لأفرد العينة للسياسات التربوية الفلسطينية في الفترة 2007- 2018م على أبعاد: (الملاءمة، الشمولية، المشاركة، الكفاءة، سهولة التطبيق، الاستمرارية) وعلى الدرجة الكلية للسياسات التربوية، تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، بينما وجدت فروق بين متوسطات التقديرات التقييمية لأفراد العينة للسياسات التربوية الفلسطينية ممن مسماهم الوظيفي مديري تعليم ونوابهم وبين ممن مسماهم الوظيفي "مشرف"، وكانت الفروق لصالح من مديري تعليم ونوابهم. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات التقديرات التقييمية لأفراد عينة الدراسة للسياسات التربوية الفلسطينية في الفترة 2007- 2018م في الأبعاد والدرجة الكلية لمحور "التقديرات التقييمية للسياسات التربوية الفلسطينية في الفترة 2007- 2018 م"، تعزى لمتغير: (مكان العمل، المديرية التابع لها، سنوات الخدمة، جهة التعيين). 4. بلغت الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة للتحديات والصعوبات التي واجهت تطبيق السياسات التربوية في الفترة 2007- 2018 م، نسبة (66.65%) أي بدرجة متوسطة، أما ترتيب أبعاد المحور حسب الأهمية النسبية، فكان على النحو التالي: (بعد التحديات والصعوبات المادية التي واجهت تطبيق السياسات التربوية" بوزن نسبي (76.37%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد التحديات والصعوبات البشرية التي واجهت تطبيق السياسات التربوية بوزن نسبي (62.69%) وبدرجة متوسطة، أخيراً بعد التحديات والصعوبات الإدارية التي واجهت تطبيق السياسات التربوية بوزن نسبي (60.89%) وبدرجة متوسطة). 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة للتحديات والصعوبات التي واجهت تطبيق السياسات التربوية في الفترة 2007-2018م من وجهة نظر القادة التربويين تعزى لمتغيرات: (المسمى الوظيفي، مكان العمل، المديرية التابع لها، سنوات الخدمة، جهة التعيين). 6. تمثلت المقترحات التي يمكن أن تسهم إلى تحسين صياغة السياسات التربوية الفلسطينية وتطبيقها بما يلي: • عدم التفرقة بين منطقة وأخرى حيث أن الضفة الغربية تتمتع بميزات أكثر من محافظات غزة. • البحث عن موارد اقتصادية أخرى خارج نطاق دولة فلسطين. • تطوير تشريعات تربوية وأنظمة قواعد بيانات ومعلومات قادرة على دعم آلية اتخاذ القرارات. • تطوير استراتيجيات المتابعة والتقييم استناداً على معايير تربوية تعمل على تحسين القرارات المتخذة. • دعم المبادرات والتجارب الناجحة عبر إدارات تعمل على تحفيز الإبداع والتميز. • تكوين مجلس استشاري لوزارة التربية والتعليم من الخبراء والأكاديميين والتربويين المتقاعدين لتقديم المشورة والرجوع لهم وقت الحاجة. • إشراك أولياء الأمور والمجتمع المحلي في وضع سياسة التعليم كل حسب اختصاصه. • وضع أهداف واضحة ومحددة لتسهيل وضع سياسات واضحة. • إشراك المعلمين في الميدان خاصة أصحاب الخبرة للاستفادة من خبراتهم في مساعدة وزارة التربية والتعليم للتغلب على بعض المعوقات خاصة في وضع المنهاج. • زيادة التواصل والوفود المشتركة بين محافظات غزة والضفة الغربية. • القيام بمشاريع من إبداع وابتكار فلسطيني دون الحاجة إلى ممول خارجي يفرض سياسته الخاصة. • البعد عن الفردية والمزاجية في تعديل وتغيير السياسات التربوية، بحيث يقوم كل وزير بالبناء على ما قام به سلفه واستكمال السياسة نفسها. • زيادة التنسيق بين التعليم المدرسي والتعليم العالي وكذلك التنسيق بين وزارة التربية والتعليم والوزارات الأخرى ذات العلاقة. • الاهتمام بمضمون السياسات لا بشكليات السياسات، الاهتمام بجوهر وعمق السياسة التربوية بحيث يجب أن تكون سياسات قابلة للتطبيق وأن تستشرف النتائج للسياسات التربوية أي أن يكون هناك نوع من الوعي والدراية والتوقع الجيد للسياسات التربوية مسبقاً لا أن تكون السياسات التربوية عبارة عن حقل تجارب. • توفر الميزانية، حتى لا يتم وضع السياسات وثم التخطيط وعند التنفيذ تنصدم الفرق المنفذة بعدم وجود ميزانية كافية. • وجود فرق ميدانية قادرة على فهم السياسات ليكون لها القدرة على تنفيذ وتطبيق السياسات لأن الخطأ في النظرية يؤدي إلى خطأ في التطبيق. • البرامج والمشاريع التي تترجم السياسات تكون مرنة ووجود إمكانية عالية لتطبيقها. • تحديد المسؤوليات ومتابعة التنفيذ ومحاسبة المتسببين في الإخفاقات. • الاهتمام بالتنفيذ على أرض الواقع مع وضوح آلية التقويم والمعايير التي يجب مراعاتها والعمل على تصحيح المسار أولًا بأول. • وضع الرجل المناسب في المكان المناسب ونبذ الوساطة والمحسوبية. • الأمان الوظيفي للعاملين، وكذلك الاستقرار الوظيفي. ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية Abstract Study Summary The present study aims at evaluating educational policies of Ministry of Education in Palestine in the period 2007 - 2018 from the point of view of the educational leaders, as well as developing proposals may contribute in improving drafting and applying of the Palestinian educational policies. The researcher mainly followed the descriptive analytical method and also followed the historical method in reviewing the educational policies in the period of 2007 - 2018. The study is based on two tools; the first is represented in questionnaire that have been prepared to assess the educational policies, where the second is interview in order to know the opinion of the educational leaders in the proposals that can contribute in formulating and applying of the educational policies. The sample of the study consisted of 159 individuals by 36.6% from a total number of 435 individuals; the first tool (questionnaire) is applied, as well as interview 10 of the senior and experienced educational leaders who occupied leading positions in the educational sector. The most important findings of the study are the following: 1. The evaluative rating for the Palestinian educational policies in the period of 2007-2018, for the sample individuals is 68.63%; a relatively high degree, while the dimensions order of the keystone according to their relative rate, is as following: ( the easy applying with relative rate 70.48% and a high degree, followed by continuity with a relative rate 70.11% and a high degree, then after inclusiveness with a relative rate 69.68% and a high degree, then adequacy with a relative rate 68.42% and a high degree, then after participation in a relative rate 67.57% and a medium degree, then efficiency with relative rate 67.14% and a medium degree, and finally flexibility with relative rate 67.01% and a medium degree. 2. There are no statistically significant differences between the average of evaluation ratings of the individuals of the sample of the Palestinian educational policies in the period of 2007-2018 on the dimensions: (adequacy, inclusiveness, participation, efficiency, easy applying, continuity) and the overall degree of educational policies due to the job title variant, while there were differences within the average of evaluation ratings between the individuals of the sample of the Palestinian educational policies who have job titles named directors of education and their deputies, and those have job title named "supervisor", and the differences were in favor of directors of education and their deputies. 3. There are no statistically significant differences between the average of the evaluation rates of the individuals of the study sample of the Palestinian educational policies in the period 2007-2018 on the dimensions and the overall score of the keystone “evaluation rates of the Palestinian educational policies in the period 2007-2018” are due to the variant: (workplace, your directorate, years of service, appointment entity). 4. The total score of the study sample regarding the challenges and difficulties encountered the applying of the educational policies in the period 2007 - 2018 was 66.65%, a medium degree. The order of the dimensions of the keystone according to the necessity, is as following: (the financial challenges and difficulties encountered the applying of the educational policies relative rate 76.37% and a high degree, followed by human challenges and difficulties that encountered the applying of educational policies with a relative rate 62.69% and a medium degree, finally the administrative challenges and difficulties that encountered the applying of educational policies with a relative rate 60.89% and a medium degree. 5. There are no statistically significant differences at the indicative level (α≤0.05) between the average of the rates of the individuals of the study sample on the challenges and difficulties encountered the applying of the educational policies in the period 2007 – 2018 from the point of view of the educational leaders are due to the variants: : (workplace, your directorate, years of service, appointment entity). 6. The proposals that may contribute in improving the draft and applying of Palestinian educational policies, are represented in the following: • No distinction should be made between one region and another, since the West Bank has more advantages than Gaza governorates. • Searching for other economic resources outside the State of Palestine. • Developing educational legislation, database and information systems able to support the decision-making mechanism. • Developing strategies of monitoring and evaluation based on educational standards that improve adopted decisions. • Support successful initiatives and experiences across departments that stimulate creativity and distinguish. • Forming a consultative council for the Ministry of Education to be consisted of retired experts, academics and educators to advise and refer them when needed. • Involve parents and the local community in the development of education policy, each according to its specialization. • Setting clear and specific targets to facilitate setting clear policies. • Involve teachers in the field, especially those with experience to get use from their experience in helping the Ministry of Education to overcome some obstacles, especially in the development of the curriculum. • Increase communication and joint delegations between the governorates of Gaza and the West Bank. • Implement projects based on Palestinian creativity and innovation without the need for an external financier to impose its own policy. • Get off individualism and moodiness in amending and changing the educational policies; so that each minister build on what his predecessor did and complete the same policy. • Increase coordination between school education and higher education, as well as coordination between the Ministry of Education and other relevant ministries. • Pay attention to the content of policies rather than policy formalities, considering the essence and depth of the educational policy; must be applicable policies and to anticipate the results of educational policies, i.e. providing a kind of awareness, know-how and good expectation for the educational policies in advance, not making the educational policies as a field of experience. • Providing of a budget, so that policies are not developed and then planned and at the time of implementation, the teams of implementation are shocked by the lack of adequate budget. • Presence of field teams have the ability to understand and apply the policies because the error in theory leads to a mistake in the application. • Flexibility of programs and projects that implement policies with a high applicability. • Determine responsibilities, follow up implementation and hold accountable those responsible for failures. • Pay attention to implementation on the ground with the clarity of the evaluation mechanism and the considering criteria and work to correct the track one-to-one. • Position the right person in the right job and get off mediation and nepotism. • Job security for employees, as well as job stability.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 07:55
Last Modified: 08 Jul 2020 07:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1310

Actions (login required)

View Item View Item