التفويض وعلاقته بالثقة التنظيمية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة من وجهة نظر المعلمين

عبد الواحد, حموده أحمد سالم (2020) التفويض وعلاقته بالثقة التنظيمية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة من وجهة نظر المعلمين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (7MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى طبيعة العلاقة بين التفويض والثقة التنظيمية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، وقد تكونت عينة الدراسة من (355) معلم ومعلمة من معلمي المدارس الثانوية بمحافظات غزة، مثلت نسبة (7.5%) من حجم مجتمع الدراسة، ومن ثم تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية الطبقية، واستخدم الباحث الاستبانة كأداة للدراسة. وكان من أهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج ما يلي : -1الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لدرجة ممارسة التفويض في المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (75.7%) أي بدرجة كبيرة، 2- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة التفويض في مجال شؤون المنهاج والوسائل التعليمية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغير الجنس، فيما وجدت فروق في درجة ممارسة التفويض في المجال الإداري، التفويض في المجال المالي، التفويض في مجال التواصل مع المجتمع المحلي وأولياء الأمور، تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح المعلمين الذكور. - 3لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة (المعلمين) لدرجة ممارسة التفويض من جهة، ولمستوى الثقة التنظيمية من جهة أخرى تعزى لمتغيري: (المؤهل العلمي، سنوات الخدمة). 4 - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة بين المعلمين التابعين لمديريات شمال غزة وشرق غزة وخانيونس من جهة والمعلمين التابعين لمديرية الوسطى من جهة أخرى، في مجال التفويض في مجال التواصل مع المجتمع المحلي وأولياء الأمور، وكانت الفروق لصالح المعلمين التابعين لمديريات شمال غزة وشرق غزة وخانيونس. 5- أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة (المعلمين) لمستوى الثقة التنظيمية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة، حصلت على وزن نسبي (76.38%) أي بدرجة كبيرة. - 6لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى الثقة في المدير، الثقة في الزملاء، ولمستوى الثقة التنظيمية ككل في المدارس الثانوية تعزى لمتغير الجنس، فيما وجدت فروق في مستوى الثقة في مجال الطلبة وأولياء الأمور تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح المعلمين الذكور. - 7وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة بين المعلمين التابعين لمديريات شمال غزة وشرق غزة وخانيونس من جهة والمعلمين التابعين لمديرية الوسطى من جهة أخرى، في مجالي (الثقة في المدير، الثقة في الزملاء) وفي الدرجة الكلية للثقة التنظيمية، وكانت الفروق لصالح المعلمين التابعين لمديريتي شمال غزة وشرق غزة. - 8وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة بين المعلمين التابعين لمديرية الوسطى والمعلمين التابعين لمديرية شرق خانيونس في مجالات (الثقة في المدير، الثقة في الزملاء، الثقة في الطلبة وأولياء الأمور) وفي الدرجة الكلية للثقة التنظيمية، وكانت الفروق لصالح المعلمين التابعين لمديرية شرق خانيونس. - 9وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة بين المعلمين التابعين لمديرية الوسطى والمعلمين التابعين لمديرية رفح في مجالات (الثقة في الطلبة وأولياء الأمور) وفي الدرجة الكلية للثقة التنظيمية، وكانت الفروق لصالح المعلمين التابعين لمديرية رفح. - 10وجود علاقة ارتباط إيجابية طردية دالة إحصائياً بين متوسطات درجات تقدير أفراد العينة لدرجة ممارسة التفويض بمجالاته في المدارس الثانوية بمحافظات غزة وبين متوسط تقديراتهم لمستوى الثقة التنظيمية بمجالاتها، حيث بلغ معامل الارتباط الكلي بينهما (0.707) وهي معامل ارتباط جيد يدل على قوة العلاقة بين درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة للتفويض ومستوى الثقة التنظيمية فيها. في ضوء النتائج، قد أوصى الباحث بما يلي : 1 - عقد وزارة التربية والتعليم لدورات تأهيلية لمديري المدارس تبرز الفوائد المترتبة على قيامهم بتفويض بعض الصلاحيات للعاملين فيها. - 2عقد ورش عمل في الوزارة وبمشاركة مديري المديريات لمناقشة القضايا التي تصلح للتفويض من قبلهم لمديري المدارس. 3 - عقد المزيد من الاجتماعات الدورية المدرسية لتبادل الاقتراحات بما يزيد من مستوى الثقة بين المديرين والمعلمين. - 4عقد فعالية تأهيلية لمديري المدارس، لتبيان أهمية زرع الثقة التنظيمية بين عناصر المجتمع المدرسي.  ABSTRACT Authorization and its relationship to Organizational Trust in secondary schools in Gaza governorates from the point of view of teachers Tis study aims at identifying The nature of the correlation between delegation and organizational trust in secondary schools Gaza governorates from the viewpoint of teachers in light of some variables . The researcher used a descriptive analytical. And the sample consist of (355) teachers from secondary school teachers in the governorates of Gaza, It represented (7.5%) of the study community , then the sample was chosen by stratified random method, and used the questionnaire as tools for the study. The results showing that: 1. Total degree of assessing study sample (teachers) to degree of Authorization in secondary schools in Gaza governorates, was large degree weight (75.7%). 2. There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample population estimates for the degree of delegation in the field of curriculum affairs and educational methods in secondary schools in Gaza governorates due to the gender variable, while differences were found in the degree of delegation exercise in the administrative field, The delegation in the financial field, the delegation in the field of communicating with the local community and the parents, is attributed to the gender variable, and the differences were in favor of the male teachers. 3. There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the estimates of the members of the study sample (teachers) to the degree of delegation on the one hand, and the level of organizational trust on the other hand due to two variables: (educational qualification, years of service). 4. There are statistically significant differences between the averages of the estimates of the study sample members of Among the teachers from the educational areas of North of Gaza and East of Gaza and Khan Younis on the one hand and the teachers of the Wosta on the other, In the field of delegation in the field of communication with the local community and parents, the differences were in favor of teachers from the educational areas of North of Gaza, East of Gaza, and Khan Yunis. 5. Total degree of assessing study sample (teachers) to level of organizational trust in secondary schools in Gaza governorates, was large degree weight (76.38%). 6. There are statistically significant differences at the level of significance (α≤ 0.05) in the averages of the estimates of the study sample members of the degree of the level of organizational trust in the manager, trust in colleagues , The overall organizational trust level in secondary schools is attributed to the gender variable , While there were differences in the level of confidence in the field of students and parents attributed to the gender variable, the differences were in favor of male teachers. 7. There are statistically significant differences between the averages of the estimates of the study sample members of Among the teachers from the educational areas of North of Gaza and East of Gaza on the one hand and the teachers of the Wosta on the other, In the field of (trust in the manager, trust in colleagues) and the overall degree of organizational trust, the differences were in favor of teachers from the educational areas of North of Gaza and East of Gaza. 8. There are statistically significant differences between the averages of the estimates of the study sample members of Among teachers belonging to the Wosta educational area and teachers belonging to the East of Khan Yunis educational area in the fields of (trust in the director, trust in colleagues, trust in students and parents) and in the overall degree of organizational trust, and the differences were in favor of teachers belonging to the eastern Khan Yunis educational area. 9. There are statistically significant differences between the averages of the estimates of the study sample members of The teachers of the Wosta educational area and the teachers of the Rafah educational area in the fields of (trust in students and parents) and in the overall degree of organizational trust, and the differences were in favor of the teachers belonging to the Rafah educational area. 10. The presence of a positive, statistically significant correlation between the mean scores of the individuals in the sample to the degree of practicing delegation in its fields in secondary schools in Gaza governorates and between their average estimates of the level of organizational trust in their fields in them, as the overall correlation coefficient between them reached (0.707), which is a good correlation coefficient instead of the relationship gap between the degree of high school principals in Gaza governorates practicing delegation and the level of organizational trust in it. In the light of the results of the study, the researcher recommends: 1. The Ministry of Education holds qualifying courses for school principals that highlight the benefits of having delegated some powers to their workers. 2. Holding workshops in the ministry, with the participation of administrators of directorates, to discuss issues that are appropriate for their delegation of schools principals 3. Holding more school periodic meetings to exchange suggestions, which increases the level of trust between the principals and teachers. 4. Holding a qualifying event for school principals, to demonstrate the importance of cultivating organizational trust among the elements of the school community.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 07:49
Last Modified: 08 Jul 2020 07:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1309

Actions (login required)

View Item View Item