أثر تطوير وحدة التكنولوجيا الطبية في ضوء التفاعل بين الإيمان والتكنولوجيا على تنمية مهارات التفكير التأملي والتعامل مع الأجهزة والمواد الطبية لدى طلاب الصف السادس الأساسي بفلسطين

سلطان, أحمد سليمان عبد الرحمن (2020) أثر تطوير وحدة التكنولوجيا الطبية في ضوء التفاعل بين الإيمان والتكنولوجيا على تنمية مهارات التفكير التأملي والتعامل مع الأجهزة والمواد الطبية لدى طلاب الصف السادس الأساسي بفلسطين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
احمد سلطان.pdf - Submitted Version

Download (6MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى أثر تطوير وحدة التكنولوجيا الطبية في ضوء التفاعل بين الإيمان والتكنولوجيا على تنمية مهارات التفكير التأملي والتعامل مع الأجهزة والمواد الطبية لدى طلاب الصف السادس الأساسي بفلسطين، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار لمهارات التفكير التأملي وبطاقة ملاحظة لمهارات التعامل مع الأجهزة والمواد الطبية، وتكونت عينة الدراسة من (67) طالباً تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تم تقسيم العينة إلى مجموعتين؛ المجموعة التجريبية (34) طالباً، ودرسوا وفق الوحدة المطورة، والمجموعة الضابطة تكونت من (33) طالباً، ودرسوا وفق الوحدة المعتادة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α =) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وأقرانهم في المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير التأملي لصالح المجموعة التجريبية، كذلك وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α =) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وأقرانهم في المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية، كما بينت النتائج وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α =) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير التأملي لصالح التطبيق البعدي، كذلك يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α =) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي، وأوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها: استخدام التصميم التعليمي في تطوير المناهج والوحدات التعليمية، لما لها من دور كبير في تصميم شامل، وعالي الجودة، ومراعياً للظروف التعليمية، كذلك ربط المناهج الدراسية بشكل عام ومنهاج التكنولوجيا بشكل خاص بالجانب الإيماني، وإثراء مناهج التكنولوجيا بمهارات التفكير العليا عموماً ومهارات التفكير التأملي على وجه الخصوص. Abstract This study aimed at identify the impact of development of the Medical Technology Unit in the light of the interaction between faith and technology on developing reflective thinking skills and dealing with medical devices and materials among sixth-grade students in Palestine. The researcher used the quasi experimental approach and the study tools were a test of reflective thinking skills and an observation card for the skills of Dealing with medical devices and materials. The study sample consisted of (67) students who were randomly chosen. The sample was divided into two groups. The experimental group (34) students, who studied according to the developed unit, and the control group (33) students, who studied according to the traditional unit. The result of the study showed that there was a statistically significant difference at the level (α = 0.05) between the average scores of the experimental group and their peers in the control group in the post-application of the reflective thinking test in favor of the experimental group. Moreover, there was a statistically significant difference at the level (α = 0.05) between the mean scores of the experimental group students and their peers in the control group in the post application of the observation card in favor of the experimental group. The result also showed the presence of statistical significant difference at the level of (α = 0.05) between the mean scores of students of the experimental group in the pre and post applications of testing reflective thinking test in favor of the post application, also there is a statistically significant difference at the level of (α = 0.05) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the observation card in favor of post- application. The study recommended several recommendations, the most important of which are: the use of instructional design in developing units and educational curricula, because of its great role in a comprehensive design, high quality and considerate educational conditions. As well as linking school curricula in general and technology curriculum in particular to the faith aspect, and enriching technology curriculum with higher thinking skills in general and reflective thinking skills in particular.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 07:31
Last Modified: 08 Jul 2020 07:31
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1308

Actions (login required)

View Item View Item