مفاهيم حقوق الإنسان والقيم في كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم ومدى اكتساب طلبة المرحلة الأساسية الدنيا لها بفلسطين

الأشقر, أحلام عدنان محمود (2020) مفاهيم حقوق الإنسان والقيم في كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم ومدى اكتساب طلبة المرحلة الأساسية الدنيا لها بفلسطين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة احلام الاشقر.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان البحث: مفاهيم حقوق الإنسان والقيم في كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم ومدى اكتساب طلبة المرحلة الأساسية الدنيا لها بفلسطين. هدف هذا البحث إلى الكشف عن مفاهيم حقوق الإنسان والقيم في كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم في المرحلة الأساسية الدنيا، والتعرف إلى مدى اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي لها بفلسطين. واتبعت الباحثة المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، والأسلوب الميداني، والأسلوب الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من ثمانية كتب للتربية الوطنية والحياتية والعلوم للصفوف الأربعة الأولى، وكذلك عينة عشوائية عنقودية من الطلبة بمدارس الحكومة غرب غزة، وبلغ عددهم (560) طالباً وطالبةً، واشتملت أدوات الدراسة على: أداة لتحليل محتوى كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم، واختبار لقياس مدى اكتساب الطلبة لمفاهيم حقوق الإنسان، وكذلك مقياس القيم الاجتماعية والعلمية، وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية كالتكرارات، والمتوسط الحسابي، والنسب المئوية، والانحرافات المعيارية، واختبار (T) لعينتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي، واختبار شيفيه للمقارنات البعدية، ومعاملات الانحدار التدريجي، وأظهرت الدراسة العديد من النتائج، منها: 1. حصلت الحقوق الصحية على أعلى النسب في حقوق الإنسان في تلك الكتب، ثم الحقوق المدنية، ثم الحقوق السياسية، ثم الحقوق الثقافية، ثم الحقوق الاجتماعية. 2. حصلت القيم الاجتماعية على أعلى نسبة (72%)، ثم القيم العلمية التي حصلت على نسبة (28%). 3. حصلت الحقوق الصحية التي اكتسبها الطلبة في الصف الرابع على المرتبة الأولى بنسبة (80%)، ثم الحقوق الثقافية بنسبة (78%)، ثم الحقوق الاجتماعية بنسبة (75%)، ثم الحقوق السياسية بنسبة (70.3%)، ثم الحقوق المدنية بنسبة (70%). 4. جاءت القيم الاجتماعية التي اكتسبها الطلبة في الصف الرابع الأساسي في المرتبة الأولى بنسبة (84%)، ثم القيم العلمية بنسبة (76%). 5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلبة الصف الرابع الأساسي لمفاهيم حقوق الإنسان تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور. 6. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلبة الصف الرابع الأساسي في القيم تعزى لمتغير الجنس. 7. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلبة مفاهيم حقوق الإنسان لدى طلبة الصف الرابع الأساسي تعزى لمتغير التحصيل الدراسي في العلوم ومتغير المعدل في المواد الدراسية لصالح مرتفعي التحصيل. 8. قدرة مفاهيم حقوق الإنسان في التنبؤ بالقيم لدى طلبة الصف الرابع الأساسي. 9. قدم البحث تصوُّراً مقترحاً لتطوير مفاهيم حقوق الإنسان، والقيم النادرة في الكتب الثمانية. وأوصى البحث بضرورة التركيز على حقوق الإنسان والقيم الاجتماعية والعلمية المهملة في ضوء النتائج في مختلف المراحل التعليمية، كما أوصى بإعادة النظر في مناهج التربية الوطنية والحياتية والعلوم، وإعادة بنائها في ضوء مفاهيم حقوق الإنسان والقيم الاجتماعية والعلمية، وتطوير مناهج التربية الوطنية والحياتية والعلوم في ضوء الاستفادة من قوائم حقوق الإنسان والقيم الاجتماعية والعلمية. الكلمات المفتاحية: حقوق الإنسان، القيم الاجتماعية، القيم العلمية، كتب التربية الوطنية والحياتية والعلوم. Abstract Research Title: The concepts of human rights and values in the text books of national education‚ life and science and the extent of the acquisition of students in the lower basic stage in Palestine. The aim of this research is to reveal the concepts of human rights and values in the books of national education, life and science in the lower basic stage, and to identify the extent of acquisition of the fourth-grade students in Palestine. The researcher followed the descriptive approach based on the content analysis method, field method, and relational method. The study sample consisted of eight books for national education, life, and science for the first four grades, as well as a random cluster sample of students in government schools in West Gaza, and they numbered (560) students, and included Study tools on: A tool for analyzing the content of national and life education books and sciences, and a test to measure the students ’acquisition of human rights concepts, as well as a measure of social and scientific values. The researcher used statistical methods such as Duplicates, and the arithmetic average, and percentages, and standard deviations, and test (T) for two independent samples, and the test analysis of variance, and test Chevyh comparisons dimensionality, and transactions gradual decline, showed many of the results, including the study: 1. Health rights obtained the highest levels of human rights in these books, then civil rights, then political rights, then cultural rights, then social rights. 2. The social values got the highest percentage (72%), then the scientific values got the percentage (28%). 3. The health rights acquired by students in the fourth grade came first (80%), then cultural rights by (78%), then social rights by (75%), then political rights by (70.3%), then civil rights by (70%). 4. The social values acquired by students in the fourth basic grade came first (84%), then scientific values (76%). 5. There are statistically significant differences between the mean scores of fourth-graders for basic human rights concepts attributed to the gender variable in favor of males. 6. There were no statistically significant differences between the mean scores of the fourth-grade students in the values due to the gender variable. 7. There are statistically significant differences between the mean scores for students of human rights concepts among fourth-grade students attributable to the variable of academic achievement in science for the benefit of those with high achievement. 8. There are statistically significant differences between the mean scores for students of human rights concepts among fourth-grade students attributable to the variable of the average in the subjects for the benefit of the high achievement. 9. The ability of human rights concepts to predict the values of fourth-graders. 10. The research presented a suggested scenario for developing human rights concepts and rare values in the eight books. The research recommended the need to focus on human rights and social and scientific values in the various educational stages. It also recommended reviewing the curricula of national education, life and science, and rebuilding them in the light of human rights concepts and social and scientific values, and developing the curricula of national education, life and science in the light of benefiting from human rights lists And social and scientific values. Key words: human rights, social values, scientific values, books on national education, life and science

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 08 Jul 2020 07:26
Last Modified: 08 Jul 2020 07:26
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1307

Actions (login required)

View Item View Item